Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en redovisningsspecialist till vår kunds globala kundreskontraavdelning.
Kunden har sitt huvudkontor i centrala Stockholm och kontor i Borås. Som redovisningsspecialist verkar du som konsult under det kommande årets förändringsprojekt.
Du ansvarar för att säkerställa redovisningen av kundens globala och omni-digitala försäljning och kundfordringar. Utöver att hantera den dagliga verksamheten arbetar du med att driva förbättringar av affärsprocesser och teknisk utveckling. Din stora kunskap och dina idéer bidrar till att utveckla vår kunds processer. Därför trivs du med att driva förändringar och processförbättringar i en komplex IT-miljö.
Till rollen som redovisningsspecialist stöttar du också vår kund i deras arbetsverktyg och agerar rådgivare i deras beslut. Du ingår i ett team av engagerade medarbetare med stor stolthet över vår kunds varumärken.
Kunden har idag pågående projekt inom flera olika branscher, såsom retail, fastighet- och livsmedelsbranschen samt producerande företag.
Vi tror att du är en samarbetspartner och en lagspelare som gillar att coacha, stötta och hjälpa andra och naturligt bygger tvärfunktionella nätverk och relationer. Du är analytisk och har förmågan att anpassa kommunikationen utifrån mottagaren.
Ansvarsområden
Säkra redovisningsrapporteringen av kundens AR B2C globala digitala försäljning, inklusive alla kundens olika varumärken
Samverka och säkerställa tydlig kommunikation med både interna och externa intressenter
Samla in processpecifik kunskap och fungera som ämnesexpert
Anpassa, stötta och arbeta tillsammans med Business Tech och lokal landsredovisning i såväl centrala som funktionsspecifika initiativ vad gäller krav, omfattning, lösningsdesign, test och post-go live stabilisering
Upprätthålla redovisningsriktlinjer för kundens globala digitala försäljning
Underlätta finansiell kontroll inom AR-området avseende P&L-element såsom, internprissättningsförsäljningsmodeller och AR-relaterade kostnader
Kvalifikationer
Erfarenhet av redovisningsarbete, gärna från en global B2C digital försäljningsmiljö
Erfarenhet av SAP-moduler
Erfarenhet av affärsmodeller för moms/skatt, rapportering och internprissättning
Erfarenhet av processutveckling
Kunskaper i relevanta IT-system
Kunskaper i GL, P&L-analys, processflöden och datautgångar
Relevant högskoleexamen eller motsvarande arbetslivserfarenhet
Mycket goda kunskaper i svenska och engelska
Personliga kompetenser
Nätverkande
Integritet
Planerar och strukturerar
Problemlösande
I denna rekrytering verkar du som konsult hos Awexia Recruitment & Consulting. Uppdraget är ett vikariat på 12 månader med placering i Stockholm eller Borås. Vi vill starta uppdraget så snart som möjligt; vänta inte med att skicka in din ansökan. Vi gör löpande urval och har för avsikt att tillsätta tjänsten snarast.
Om du har eget bolag kan du bli anlitad som underkonsult hos oss för denna tjänst.
Om du uppfyller kriterierna ovan blir första steget i processen att genomföra två tester: ett problemlösningstest (Matrigma) och ett personlighetstest (MAP). Därefter gör vi ett första urval för att gå vidare till intervju. Vi använder testverktyg tidigt i processen för att säkerställa att alla kandidater får visa så mycket av sin potential som möjligt.
För frågor om tjänsten, kontakta Erik Skotte på erik.skotte@awexia.com eller 076-623 23 52.