OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!
Sigtuna kommun är stolta över att ha passerat 50 000 invånare tidigare i år och med ökad storlek följer även behov av att förstärka strategisk kompetens hos oss på ekonomiavdelningen. Ekonomiavdelningen stärker därför upp med två nya roller i den utvecklingsresa som är påbörjad, en redovisningsstrateg och en investeringsstrateg.
Ekonomiavdelningen finns inom kommunledningskontoret och har en samordnande roll genom att ge stöd och service till hela kommunen. Ekonomiavdelningens ansvarsområde spänner över hela det ekonomiska spektret såsom ekonomisk planering, redovisning, budget och uppföljning, likviditets- och finansieringsfrågor, investeringar och ekonomiadministration. På ekonomiavdelningen finns också ansvaret för kommunens inköp och upphandlingar, lokalstrategiska frågor samt uppdraget att hålla samman frågor kring verksamhetsplanering, uppföljning, statistik, kvalitet och analys.
ARBETSUPPGIFTER
Är du en nyfiken Redovisningsekonom som trivs med att driva utvecklingsprojekt? Sigtuna kommun är en växande kommun med stora investeringar. Ekonomiavdelningen inrättar därför en ny roll som redovisningsstrateg!
Redovisningsenheten ansvarar för upprättandet av koncernens årsbokslut som en del i kommunens årsredovisning. I den nyinrättade rollen som redovisningsstrateg på redovisningsenheten kommer du ansvara för att, tillsammans med dina kollegor, planera och genomföra bokslutsarbetet, både för kommunen och kommunkoncernen samt upprätta tertialbokslut och årsbokslut. Du kommer att ha ett tätt samarbete med befintliga redovisningsekonomer och controllers.
Övriga arbetsuppgifter som ingår i tjänsten är bl.a.:
• Samordningsansvar för räkenskapsrapporteringen till SCB
• Driva utvecklingsprojekt inom redovisningsområdet
• Kvalitetssäkra och utveckla befintliga metoder, ekonomiska processer och rutiner
• Agera rådgivande till verksamheten inom kommunledningskontoret och övriga förvaltningar inom kommunen
KVALIFIKATIONER
• Högskoleutbildning inom ekonomi eller likvärdig utbildning
• Flerårig erfarenhet av kvalificerat redovisningsarbete. Du är erfaren inom området och underhåller kontinuerligt din kunskap
• Intresse av att arbeta med ekonomistyrning, utvecklings- och förbättringsarbeten och kan se helhetsperspektiv, då utveckling av arbetssätt, rutiner och processer kommer vara ett särskilt fokus under de närmaste åren
• Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
• Meriterande är erfarenhet från kommunal verksamhet eller andra stora och komplexa organisationer
• Meriterande är erfarenhet av att driva projekt
Vi ser att du har en god förmåga att uttrycka dig och förklara komplexa redovisningsfrågor på ett begripligt sätt. Som person är du noggrann, prestigelös och lösningsorienterad. Du kan göra korrekta avvägningar och prioriteringar och är väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Vidare tror vi att du uppskattar samarbete med personer i olika funktioner och strävar efter goda relationer över organisationsgränser.
ÖVRIGT
Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html
I denna rekrytering samarbetar Sigtuna Kommun med Jurek Rekrytering & Bemanning AB. Sista ansökningsdag är 2022-03-15. Har du frågor på tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Maria von Sterneck på 073 70 771 70 eller via mail: maria.vonsterneck@jurek.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Kommundirektör Ulla-Marie Hellenberg
08-591 260 03
Enhetschef HR Gunlög Svensson
0859126638
Musei- och Konsthallschef Ted Hesselbom
08- 591 266 54
Rektor Åsa Ersson
08-597 833 95
HR-chef Stina Nyström
08-591 260 80
HR-strateg Hållbar arbetshälsa Bengt Palmgren
073 661 34 04
Kommundirektör Ulf Bergh
08-591 260 03
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och
Utvecklingsstrateg HR Camilla Uddman
Biträdande kommundirektör Helen Kavanagh Berglund
08-591 26060