OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi letar efter dig som är en erfaren Redovisningsekonom och som är ute efter ett arbete där du kan bli långsiktig! På Dometic Group erbjuds du en bred och spännande tjänst inom redovisning i ett härligt och samarbetsvilligt team. Vi hoppas att du kan börja tjänsten omgående. Till en början kommer du att bli anställd av Poolia Väst som konsult, men förhoppningen är att det ska leda till en anställning direkt hos Dometic. Välkommen med din ansökan!
Dina arbetsuppgifter i huvudsak
Shared Service Center Nordics ansvarar för den dagliga redovisningen enligt lokala GAAP och månadsrapportering enligt IFRS (International Financial Accounting Standards). Dometic Group AB är ett noterat bolag på NASDAQ Stockholm Large Cap.
Hos Dometic kommer du som Redovisningsekonom jobba med:
• Månads-, kvartals- och årsbokslut
• Daglig redovisning
• Säkerställa kvaliteten på redovisningen och den lokala lagstadgade redovisningen och rapporteringen till koncernen inklusive bryggan mellan lokala GAAP och IFRS
• Moms och skatter
• Hantera kontakter med externa revisorer och konsulter
• Redovisningsanalys och upprättande av rapporter som krävs av Business Control/Group CFO
• Driva eller delta i projekt – ex. förändrings- eller förbättringsprojekt, utveckla rutiner och processer, effektiviseringsprojekt.
• Ta rollen som biträdande chef för Shared Service Center Nordics och ta på sig ledarrollen vid behov.
Vem är du?
Vi tror att den kandidat som vi letar efter har följande kvalifikationer och erfarenheter:
• Universitetsekonomiexamen, företagsekonomi eller redovisning (eller motsvarande) och 5+ års relevant arbetslivserfarenhet.
• Erfarenhet av att arbeta i multinationell/multikulturell miljö.
• Goda kunskaper inom redovisning dvs lokal GAAP, lokal moms.
• Kunskap om International Financial Reporting Standards (“IFRS”) eftersom Dometic tillämpar IFRS i koncernrapporteringen
• Stark muntlig och skriftlig kommunikationsförmåga
• Behärskar svenska och engelska flytande i tal och skrift.
• God kunskap av bokföringsprogram. Kunskap om D365 är ett plus.
• Goda kunskaper i Excel
• God kunskap om interna kontroller och revisionsprocesser
• Tillgänglig för affärsresor
För att lyckas i denna roll tror vi att du besitter följande färdigheter, kompetenser och egenskaper:
• Doer. Du är en person som tar initiativ och som gillar att ifrågasätta och komma med nya perspektiv. Du driver igenom och genomför de idéer du kommer på tillsammans med teamet.
• Du har förmåga att ta ett helhetsgrepp, och med proaktivt och analytiskt förhållningssätt.
• Du är van att arbeta i en internationell miljö med höga krav på kvalitet, noggrannhet och deadlines.
• Du är en person som värdesätter god kommunikation och gott samarbete med dina kollegor och andra kontaktytor i organisationen.
Om verksamheten
Dometic är en dynamisk organisation som är under stark tillväxt och det är viktigt att du har ett flexibelt förhållningssätt. Lagarbete står i fokus. Vi är alla ansvariga för vårt eget arbete och bidrar till vårt slutresultat.
Vi hjälper varandra och delar bästa praxis – det gör oss starkare. Vi lever efter våra värderingar – vi är passionerade, vi agerar ansvarsfullt, vi bygger tillsammans och omfamnar förändringar.