OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Attraktiva Länsförsäkringar AB söker sin nästa kollega – vill du arbeta med några av branschens mest komplicerade frågeställningar tillsammans med kompetenta kollegor? Har du gedigen erfarenhet av regelverksanalys inom finansiell rapportering, redovisning, solvens och myndighetsrapportering? Är du dessutom analytisk med god förmåga att förstå och se samband? Då vill vi komma i kontakt med dig!
Om rollen
Som regelverksspecialist med inriktning på försäkring ansvarar du för att analysera och informera om regler som rör extern finansiell rapportering, solvens, redovisning och annan rapportering. Med din spetskompetens är du med och påverkar regelutvecklingen, identifierar möjligheter och utmaningar, skapar insikter för affärsverksamheten och bidrar därmed till affärsnytta och kundnytta. Regelverksgruppen består av 10 medarbetare och är en del av avdelning Skatt & finansiella regelverk som består av 21 personer. En koncerngemensam funktion med ansvar för bevakning, normgivning och rådgivning utifrån de finansiella regelverken och som även stödjer länsförsäkringsbolagen. Dina närmaste kollegor är seniora specialister med olika inriktning inom finansiella regelverk för bank och försäkring samt inom digitalisering av regelverksprocessen.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:
Genom proaktiv regelverks- och omvärldsbevakning skapar du förutsättningar för påverkansarbeten, branschsamverkan och tidiga insikter
Du analyserar hur olika regelverk kan och bör tillämpas, prioriterar aktivt vilka som ska adresseras, föredrar dina analyser i relevanta forum och upprättar styrdokument
Du genomför konsekvensanalyser och leder arbeten om regelverks påverkan på länsförsäkringar och bidrar till kompetensutveckling genom att utbilda och informera i olika forum och kanaler
Du verkar som en integrerad del av affären genom skapa insikter om regelverk i förhållande till produkter och tjänster samt vid transformationer eller andra organisationsförändringar
Är detta du?
Vi söker dig med 5 – 10 års erfarenhet från kvalificerad regelverksanalys inom finansiell rapportering, redovisning och solvens och med god kännedom om försäkringsbranschen. Din kvalificerade arbetslivserfarenhet kommer från en motsvarande specialistroll på ett försäkringsföretag eller på en revisions- eller konsultbyrå, erfarenhet från Finansinspektionen är meriterande.
Genom din arbetslivserfarenhet har du upparbetat förmågan att analysera nya regelverk och verksamhetsförändringar ur ett regelverksperspektiv. Även om utgångspunkten är att du redan har kvalificerad erfarenhet från relevanta regelverk så kräver tjänsten att du är intresserad av och har förmågan att ta dig an nya regelverk i takt med att behoven och kraven ändras. Tonvikt läggs inte enbart på dina faktiska kunskaper om regelverk utan också på förmågan att fånga och analysera trender samt förändringar inom området och den påverkan de har på länsförsäkringsgruppen.
Som person är du analytisk och lösningsorienterad med intresse för affären. Du är innovativ och nyfiken på hur digitalisering kan underlätta vårt uppdrag. Du har förmågan att se igenom komplexa strukturer och frågeställningar och kan självständigt utvärdera regelverkens effekt på länsförsäkringsgruppens verksamhet. Du är drivande och kommunikativ och uttrycker dig pedagogiskt i både tal och skrift på svenska och engelska. Du bidrar till teamkänslan genom öppenhet och uppmuntran och stöttar alltid dina kollegor.
Vi svarar gärna på frågor
För frågor om tjänsten kontakta Marcus Ström, marcus.strom@talentsofsweden.se eller 070-857 50 05 för mer information. Vi intervjuar löpande så varmt välkommen med din ansökan snarast! Tyvärr har vi inte möjlighet att ta emot ansökningar via mail.
Sökord: redovisning, solvens, specialist, regelverk, analys, regelverksspecialist, myndighetsrapportering, ekonomi, IFRS, K3, K2, Länsförsäkringar, bank, försäkring, jobb, rekrytering, Talents of Sweden