OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsmiljöverket ansvarar för arbetsmiljö-, arbetstids- och utstationeringsfrågor. Myndigheten ansvarar även för vissa frågor om marknadskontroll, vissa miljöfrågor och vissa frågor som rör Europeiska arbetsmyndigheten som har inrättats enligt Europaparlamentets och rådets förordning.
Arbetsmiljöverkets uppdrag handlar ytterst om att bidra till att skapa en säker arbetsmiljö, så att människor inte skadar sig eller blir sjuka i sitt arbete. Myndigheten ska se till att arbetsmiljölagen efterlevs och att arbetsplatserna bedriver ett systematiskt arbetsmiljöarbete, i syfte att förebygga och därigenom minska riskerna för arbetsskador. Arbetsmiljöverket bedriver tillsyn, tar fram föreskrifter och allmänna råd och ansvarar för införlivandet av ett antal EU-direktiv. Vidare bedrivs informations-, kommunikations- och analysverksamhet inom arbetsmiljöområdet. Arbetsmiljöverket medverkar i regeringens arbetsmiljöarbete inom EU och internationellt.
Myndigheten leds av en generaldirektör. Vid myndigheten finns även ett insynsråd. Generaldirektören är ordförande i insynsrådet.
Myndighetsledningen är placerad i Solna och har verksamhet på 12 orter i Sverige.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är en dokumenterat god chef och ledare med
• erfarenhet av att leda genom andra chefer,
• goda kunskaper om statsförvaltningen, dess beslutsprocesser och förståelse för den politiska struktur som myndigheten verkar inom,
• goda kunskaper om svensk arbetsmarknad och den svenska partsmodellen,
• goda kunskaper i svenska och engelska,
• akademisk examen.
Du ska också ha förmåga att
• leda och utveckla Arbetsmiljöverkets verksamhet,
• utveckla goda samarbetsformer såväl inom myndigheten som med andra myndigheter, parterna på arbetsmarknaden, andra aktörer och Regeringskansliet,
• företräda myndigheten och kommunicera myndighetens uppgifter på ett tydligt och förtroendeingivande sätt såväl internt och externt, som nationellt och internationellt,
• arbeta strategiskt med kompetensförsörjning,
• leda och utveckla verksamheten inom ramen för en god förvaltningskultur,
• företräda arbetsgivarintresset och tillsammans med övriga myndighetschefer utveckla den statliga arbetsgivarpolitiken.
Det är meriterande om du har
• goda kunskaper om finansiell styrning inom offentlig förvaltning,
• erfarenhet av arbete i arbets- eller arbetsgivarorganisation eller annan erfarenhet av partsvärlden som bedöms motsvarande,
• erfarenhet av strategiskt förändrings- och utvecklingsarbete på ledningsnivå till exempel inom digitaliseringsområdet,
• erfarenhet av effektiviseringsarbete,
• erfarenhet av arbete med frågor inom eller nära myndighetens ansvarsområden,
• erfarenhet av internationellt arbete.
Övrigt
Endast den som är svensk medborgare kan utnämnas till generaldirektör för Arbetsmiljöverket. Befattningen är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer därför att genomföras före beslut om anställning.
Information
Mer information om befattningen lämnas av Anna Maria Sondell, enhetschef, och Martin Andreasson, statssekreterare. Frågor om anställningsvillkoren och rekryteringsprocessen besvaras av Helena Enström, kansliet för ledningsförsörjning till myndigheter. Du når dem via Regeringskansliets växel tfn. 08-405 10 00.
Intresseanmälan
Välkommen att registrera din intresseanmälan inklusive CV i vårt rekryteringsverktyg senast den 12 mars 2023. Sekretess gäller för uppgift om enskild kandidats identitet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35