OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten är en av de större myndigheterna på välfärdsområdet med en komplex och utvecklingsinriktad verksamhet. Myndighetens uppdrag är att administrera och betala ut den allmänna pensionen. Det handlar dels om grundskyddet för äldre och ersättning till efterlevande, dels om den inkomstgrundade ålderspensionen dvs. inkomst-, tilläggs- och premiepension. Pensionsmyndigheten ska även ge såväl generell som individuell information om pensionen så att pensionsspararna har goda möjligheter att bedöma sin samlade framtida pension och förstå vad som påverkar den. Myndighetens uppdrag omfattar även att stärka pensionssparares och pensionärers ställning som konsumenter av finansiella produkter på pensionsområdet. Myndigheten ansvarar för komplexa frågor som ställer höga krav på ledarskapet och fokus utvecklingsinriktad verksamhet.
Pensionsmyndighetens verksamhet finansieras av anslag på statens budget samt av uttag av medel från AP-fonderna respektive premiepensionssystemet. Under 2023 uppgår de totala förvaltningsmedlen till cirka 1,7 miljarder kronor, varav anslagsintäkterna är drygt 700 miljoner kronor. Vid utgången av 2022 hade myndigheten cirka 1 800 anställda.
Pensionsmyndigheten finns på åtta orter runt om i landet: Luleå, Söderhamn, Gävle, Karlstad, Stockholm, Visby, Växjö och Halmstad. Generaldirektören och myndighetens stabsfunktioner finns i Stockholm.
Vägledning och service till medborgare och företagare i tjänster från Pensionsmyndigheten ges också på de cirka 130 servicekontor som finns runt om i landet. Pensionsmyndigheten är beredskapsmyndighet enligt förordningen (2022:524) om statliga myndigheters beredskap samt värdmyndighet för Fondtorgsnämnden. Myndigheten leds av en styrelse. Generaldirektören är myndighetschef.
För att kunna möta den breda, men också delvis komplexa, verksamhet som Pensionsmyndigheten bedriver kommer höga krav att ställas på myndighetens chef. Personen som anställs som generaldirektör behöver ha kvalifikationer som möjliggör att myndighetens utmaningar kan mötas här och nu, men också i framtiden.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är dokumenterat god chef och ledare samt har
• erfarenhet av att leda genom andra chefer,
• erfarenhet från arbete på ledningsnivå och av att leda stor och komplex organisation i ständig utveckling och förändring,
• goda kunskaper om statsförvaltningen, dess beslutsprocesser och den politiska struktur som myndigheten verkar inom,
• akademisk examen eller motsvarande,
• goda kunskaper i svenska och engelska.
Du ska också ha förmåga att
• med stort engagemang och intresse för såväl ärendehantering som juridiska, kommunikativa, analytiska och administrativa frågor leda myndigheten med fokus på effektiv resursanvändning och resultat,
• leda, inspirera, utveckla och behålla kvalificerade medarbetare,
• verka för en god arbetsmiljö,
• fatta strategiska och svåra beslut i komplexa organisationer,
• leda förändringsarbete och utveckla verksamheten på ett strategiskt, effektivt och rättssäkert sätt i enlighet med riksdagens och regeringens intentioner,
• förstå myndighetens roll i en föränderlig omvärld och kunna leda chefer och medarbetare att fatta beslut i en utmanande tid,
• leda och utveckla myndigheten inom ramen för god förvaltningskultur,
• företräda myndigheten och kommunicera myndighetens uppgifter på ett tydligt och förtroendeingivande sätt såväl internt och externt, som nationellt och internationellt,
• verkställa politiska målsättningar och beslut,
• arbeta strategiskt med kompetensförsörjning,
• företräda arbetsgivarintresset och tillsammans med övriga myndighetschefer utveckla den statliga arbetsgivarpolitiken,
• etablera, vidmakthålla och utveckla relationer, samverkan och samarbetsformer med Regeringskansliet, andra myndigheter och relevanta aktörer.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet från Pensionsmyndighetens verksamhetsområde,
• erfarenhet från utvecklings- och förändringsarbete med stort inslag av it,
• erfarenhet av socialförsäkring, finansmarknad eller offentliga finanser,
• erfarenhet av digitaliserings- och effektiviseringsarbete.
Övrigt
Endast den som är svensk medborgare kan anställas som generaldirektör och chef för Pensionsmyndigheten. Anställningen är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer därför att genomföras före anställning.
Mer information
Mer information om befattningen lämnas av Johan Ndure, tillförordnad expeditions- och rättschef på Finansdepartementet. Frågor om anställningsvillkoren och rekryteringsprocessen besvaras av Frida Ragnhäll, Kansliet för ledningsförsörjning till myndigheter. Du når dem via Regeringskansliets växel, tel 08-405 10 00.
Sekretess gäller för uppgift om enskild kandidats identitet.
Intresseanmälan
Välkommen att registrera din intresseanmälan och CV i vårt rekryteringsverktyg senast den 10 september 2023.
Svensk statsförvaltning består av cirka 200 myndigheter som lyder omedelbart under regeringen. Regeringen anställer myndighetscheferna och beslutar om deras anställningsvillkor. Lönen är individuell och bestäms mot bakgrund av de krav som ställs på befattningen och chefens kvalifikationer och erfarenheter. De flesta myndighetschefer anställs för en bestämd tid – normalt är den första anställningsperioden sex år.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35