Regeringen söker myndighetschef till den nya myndigheten för utbetalningar

Regeringen söker myndighetschef till den nya myndigheten för utbetalningar

Arbetsbeskrivning

Regeringen har fattat beslut om att en ny myndighet, Utbetalningsmyndigheten, ska inrättas för att motverka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen och ansvara för att genomföra utbetalningar av förmåner och stöd genom ett system med transaktionskonto.

Den nya myndighetens uppgift ska vara att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen genom systemövergripande analyser och kontroller av utbetalningar från de anslutna välfärdssystemen. Myndigheten ska också ansvara för att genomföra utbetalningar av förmåner och stöd från vissa välfärdssystem, samt utbetalningar från skattekontot hos Skatteverket, genom ett system med transaktionskonto. En viktig del av uppdraget kommer att vara att samordna och utveckla en verksamhet som inhämtar uppgifter från flertalet myndigheter och andra aktörer. En central uppgift kommer därför att vara att, tillsammans med berörda myndigheter och andra aktörer, etablera former för en effektiv samverkan.  

Utbetalningsmyndigheten ska ledas av en styrelse och ha en myndighetschef. Vid myndigheten ska det finnas ett integritetsskyddsråd, med uppgift att utöva fortlöpande insyn i de åtgärder som myndigheten vidtar för att säkerställa integritetsskyddet i verksamheten. Myndigheten ska lokaliseras till Stockholmsområdet och planeras att kunna inleda sin verksamhet den 1 januari 2024. 

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som är dokumenterat god chef och ledare samt har


• erfarenhet av strategiskt förändrings- och utvecklingsarbete på ledningsnivå,
• goda kunskaper om statsförvaltningen och dess beslutsprocesser,
• goda kunskaper om välfärdssystemens regelverk och funktionssätt,
• förståelse för den politiska struktur som myndigheten verkar inom,
• goda kunskaper i svenska och engelska,
• relevant akademisk examen.

Du ska också ha förmåga att


• bygga upp och hitta ändamålsenliga former för en ny verksamhet,
• styra och leda myndigheten med fokus på resultat,
• samverka, kommunicera och tydliggöra myndighetens uppdrag för att skapa goda relationer med andra för myndigheten viktiga aktörer,
• engagera och motivera personalen,
• företräda myndigheten nationellt och internationellt på ett professionellt och förtroendefullt sätt,
• arbeta strategiskt med kompetensförsörjning,
• leda och utveckla verksamheten inom ramen för en god förvaltningskultur,
• företräda arbetsgivarintresset och tillsammans med övriga myndighetschefer utveckla den statliga arbetsgivarpolitiken.

Det är meriterande om du har


• erfarenhet av att arbeta med frågor kopplade till felaktiga utbetalningar och välfärdsbrott,
• erfarenhet av säkerhetsfrågor på strategisk nivå,
• goda kunskaper i och erfarenhet av arbete med regelverket för data- och integritetsskydd,
• goda kunskaper om den statliga betalningsmodellen,
• erfarenhet av att arbeta i Regeringskansliet,
• erfarenhet av att organisera och driva digitaliseringsarbete i samverkan med andra myndigheter,
• erfarenhet av att ha ingått i en myndighetsledning.

Övrigt

Endast den som är svensk medborgare kan anställas som myndighetschef för Utbetalningsmyndigheten. Anställningen kommer att placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer därför att genomföras före anställning. 

Beslut om anställning sker under förutsättning att regering och riksdag fattat erforderliga beslut avseende inrättandet av den nya myndigheten.

Mer information

Mer information om befattningen lämnas av Thomas Bergman, avdelningschef och Johanna Lybeck Lilja, statssekreterare. Frågor om anställningsvillkoren och rekryteringsprocessen lämnas av Helena Enström och Jan Lindberg Sezer, Kansliet för ledningsförsörjning av myndigheter. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, tel. 08-405 1000.

Intresseanmälan

Välkommen att registrera din intresseanmälan inklusive CV i vårt rekryteringsverktyg senast den 26 februari 2023. Sekretess gäller för uppgift om enskild kandidats identitet.

 


Svensk statsförvaltning består av cirka 200 myndigheter som lyder omedelbart under regeringen. Regeringen anställer myndighetscheferna och beslutar om deras anställningsvillkor. Lönen är individuell och bestäms mot bakgrund av de krav som ställs på befattningen och chefens kvalifikationer och erfarenheter. De flesta myndighetschefer anställs för en bestämd tid – normalt är den första anställningsperioden sex år.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 februari 2023
  • Ansök senast: 26 februari 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Enhetschef Samhällsskydd

Enhetschef Samhällsskydd

1 november 2024

Enhetschef Verksamhetsstöd

24 september 2024