Regional Account Manager

Regional Account Manager

Arbetsbeskrivning

Basell Sales and Marketing Swedish Branch är en del av den globala LyondellBasell-gruppen och vi tillverkar masterbatch och distribuerar standardpolymerer. LyondellBasell är ett av de största plast-, kemikalie- och raffineringsföretagen i världen och producerar tillsammans med sina anställda material och produkter som är nyckeln till att utveckla lösningar på moderna utmaningar, såsom att förbättra livsmedelssäkerheten genom lätta och flexibla förpackningar, genom starkare och mer mångsidiga rör skydda vattenförsörjningen, förbättra säkerheten, komforten och bränsleeffektiviteten hos många av bilarna och lastbilarna på vägen, samt säkerställa att elektronik och apparater fungerar säkert och effektivt. LyondellBasell säljer produkter i mer än 100 länder och är världens största producent av polypropenföreningar och den största licensgivaren av polyolefinteknik. År 2022 utsågs LyondellBasell till Fortune Magazines lista över "Världens mest beundrade företag" för femte året i rad.
Grundläggande funktion
Syftet med rollen Regional Account Manager är att genomföra den årliga försäljningsplanen, realisera den budgeterade kund- / produktförsäljningsvolymen till differentierad prissättning, hantera den regionala kontorelationen, fånga tillväxtmöjligheter i riktade applikationer, driva excellens i affärsprocesser som prissättning, S&OP, kredithantering, kvalitet, CRM, rapportering om försäljnings-KPI: er, samarbeta med marknadsföringen, Ny affärsutveckling, teknisk service, kundservice och kreditteam. Den regionala Account Manager-rollen kommer främst att fokusera på försäljning av (färg)masterbatches och nykundsförvärv. Denna roll är kontorsbaserad i Åstorp på Site, men även hybrid när jobbet kräver det.
Ansvar
Driver för resultat och uppnår försäljnings- och prismål
Engagerar sig i kundbesök för att identifiera och analysera kundbehov och utvecklar kommersiella lösningar
Utvecklar och vårdar relationer med viktiga intressenter, externt med kunder och OEM-tillverkare och internationellt med försäljning, marknadsföring, ADTS, CS och kredit och etablerar solida relationer med dem
Samordnar och anpassar mål och initiativ inom kontoteamet
Respekterar alla policyer och procedurer och "lever upp" till dem proaktivt
Övervakar ofta DSO och säkerställer snabb stängning av kundanspråk
Ökar försäljningen genom att marknadsföra riktade produkter/applikationer och innovation, identifierar och fångar upp korsförsäljningsmöjligheter, identifierar och utvecklar nya kunder
Ger regelbundna uppdateringar om marknadsinformation och konkurrensrörelser till verksamheten inom respektive område
Säkerställer ett konsekvent och effektivt genomförande av affärsstrategin hos kunden och ger rekommendationer om potentiella förbättringar
Säkerställer att värdeförslag för de representerade marknadssegmenten landar hos kunden
Driver operativ excellens inom S&OP (prognoser) och prishantering
Felsöker effektivt kundproblem och frågor
Rapporterar ofta om de viktigaste KPI:erna i regionen
Säkerställer att CRM (SalesForce) hålls uppdaterad med den senaste informationen om konton, DMU, kontoplaner, finansiella data etc.


Kvalifikationer
Utbildning:
Universitets- eller högskoleexamen i företagsekonomi lägsta kandidatexamen i vetenskap eller teknik; magisterexamen föredras.


Arbetslivserfarenhet:
Minst 5 års erfarenhet av polymerer, försäljning, ADTS, kundservice eller BDA


Licenser och certifieringar:
Grundläggande IT-kunskaper (Microsoft Outlook, Office Word/Excel, SAP R/3, SalesForce)


Föredragna kvalifikationer
Färdigheter:
Förhandling – Kan förhandla skickligt i tuffa situationer med både interna och externa grupper.
Kan vinna diskussioner utan att skada relationer. Kan vara direkt och kraftfull såväl som diplomatisk. Får snabbt förtroende hos andra parter i förhandlingarna. Har en bra känsla för timing.
Presentations- och kommunikationsförmåga - Presenterar information på ett enkelt sätt, kommunicerar tydligt de viktigaste budskapen och engagerar publiken. Kommunicerar öppet och tydligt. Förenklar komplexa frågor där det är möjligt och delar information fritt.
Produkt- och teknisk kunskap - Letar efter möjligheter att kontinuerligt lära sig om våra LYB-produkter och tjänster för att tydligt kunna formulera dessa i ett starkt sammanhang för

Språk:
Engelska i kombination med minst ett lokalt språk i den aktuella regionen


Kompetenser
Bygger effektiva team
Samarbetar
Innovativ
Kunden i fokus
Visar mod
Ger resultat
Ingjuter förtroende och exemplifierar integritet

Sammanfattning

  • Arbetsplats: A Schulman Nordic AB ÅSTORP
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 februari 2023
  • Ansök senast: 20 mars 2023

Besöksadress

Bronsgatan 1
None

Postadress

Box 31
ÅSTORP, 26521

Liknande jobb


10 september 2024

försäljning, inköp, marknadsföring

försäljning, inköp, marknadsföring

9 september 2024

5 september 2024