Regional brottsförebyggande samordnare

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen - En samlande kraft!
Länsstyrelsen är en statlig myndighet som arbetar direkt under regeringen. Vi är en viktig länk från regering, riksdag och centrala myndigheter till medborgare och kommuner. Vi som jobbar på Länsstyrelsen har många olika arbetsuppgifter - vi ger råd och information, kontrollerar verksamheter och ser till att lagar och riktlinjer följs, men ger också tillstånd och bidrag och prövar överklaganden av kommunala beslut.
Vi arbetar aktivt för länets utveckling och samordnar olika samhällssektorer. Vi ska tillsammans arbeta för en hållbar utveckling och vår värdegrund bygger på att vi ska vara serviceinriktade, samverkande, attraktiva, rättssäkra och drivande. Arbetsplatsen ligger centralt i Örebro och vi är idag drygt 180 anställda.



Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen söker en Regional brottsförebyggande samordnare.

Regeringen har för avsikt att inrätta regionala samordnare för att åstadkomma ett långsiktigt strukturerat stöd som kan möta kommunernas och andra lokala aktörers behov av samverkan, kompetensutveckling och expertstöd. Brottsförebyggande samordning regionalt är ett nytt uppdrag för länsstyrelserna som ingår i en regeringssatsning av inrättande av regionala brottsförebyggande samordnare vid alla 21 länsstyrelser i landet. Tjänsten innebär att samordna förmågan att arbeta brottsförebyggande och trygghetsskapande på lokal nivå och öka förutsättningarna för ett mer effektivt och långsiktigt brottsförebyggande arbete genom att:


• stödja utvecklingen av ett kunskapsbaserat regionalt och lokalt brottsförebyggande arbete
• bidra till ett samarbete och erfarenhetsutbyte mellan berörda aktörer på lokal och regional nivå
• stödja kompetensutveckling och gemensamma tvärsektoriella utbildningsinsatser i länen
• stödja och initiera övergripande brottsförebyggande åtgärder regionalt

I arbetsuppgifterna ingår att planera och genomföra möten regionalt och lokalt med tillfälliga eller mer beständiga nätverk. Du kommer att delta aktivt i nationella möten och seminarier samt hålla kontakt med Brottsförebyggande rådet (Brå). Det ingår att följa upp, utvärdera, kartlägga egna och andras insatser och aktiviteter. I arbetsuppgifterna ingår också att sammanställa kunskaper samt sprida och delge andra. Tjänsten ställer krav på budget-, resultat-, kvalitet- och processansvar.

Du kommer arbeta nära Länsstyrelsens särskilt sakkunnig i jämställdhet, samordnarna inom ANDT och föräldrastöd och för mäns våld mot kvinnor.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:


• en akademisk utbildning med lämplig inriktning såsom kriminologi, sociologi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• arbetslivserfarenhet från offentlig sektor.
• erfarenhet och kunskap om processledning och utvecklingsarbete.

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet av arbete med brottsförebyggande frågor.
• erfarenhet av att ha arrangerat och administrerat konferenser och större möten.
• vana av att leda projekt och genomföra verksamhetsutveckling.

Vi söker dig som tror på din förmåga att anta nya utmaningar. Uppdraget ställer krav på att kunna skapa överblick och helikopterperspektiv i både tanke och arbete.
Du är utåtriktad och kommunikativ med god förmåga att självständigt planera, strukturera insatser och behov, samt analysera resultat. Vi ser också att du är självständig och har en god förmåga att samarbeta både i team och med samverkansparter samt skapa förtroendefulla relationer. Du har också lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.

Det är också viktigt att du arbetar enligt vår vision och den statliga värdegrunden.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, drivkrafter och lämplighet.



Anställningen

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Provanställning kan komma att tillämpas.

 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 15 januari 2017.

 

Övrigt


Länsstyrelsen arbetar för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Lena Berglund, Avdelningschef
019-19 30 97
Nanny Andersson Sahlin, SACO
019-19 30 29
Åsa Ödman, ST
019-19 38 05
Magnus  Ekelund, Enhetschef
010-224 83 80
Åsa Ödman, ST
010-224 84 41
Nanny Andersson Sahlin, SACO
010-224 84 62
Katarina Nyberg, Enhetschef
010-224 83 09
Julia Arnér, Arkivarie
010-224 83 01
Jenny Gånge, SACO
010-224 83 04
Christine Malm, ST
010-224 82 48

Sammanfattning

Besöksadress

Stortorget 22
None

Postadress

None
None

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024