OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen i Dalarnas län är en statlig myndighet som finns nära människorna i vårt län. Vi är en viktig länk mellan länet och regeringen, riksdagen och andra myndigheter. Vår uppgift är att säkerställa att nationella mål och uppdrag genomförs regionalt och med hänsyn till förutsättningarna i just vårt län. Vårt arbete bygger på en samsyn kring mål och prioriteringar och utgår från de fyra ledorden rättssäkerhet, kunskap, samarbete och bra bemötande.
Beskrivning
Länsstyrelserna har sedan 2017 ett regeringsuppdrag om regional samordning och utveckling av det brottsförebyggande arbetet.
Länsstyrelsernas uppgift är att bygga ett långsiktigt strukturerat stöd som svarar mot de behov som finns hos länets aktörer rörande samverkan, kompetensutveckling och expertstöd. Du förväntas arbeta självständigt och i samverkan, både internt, mellan enheter och med aktörer på lokal, regional och nationell nivå såsom; kommuner, polis och andra aktörer som kan bidra i det brottsförebyggande arbetet.
Arbetsuppgifter
I uppdraget som regional samordnare ingår att stödja utvecklingen av ett kunskapsbaserat brottsförebyggande arbete med utgångspunkt i lokala och regionala läges- och problembilder. Du kommer att arbeta med att tillgängliggöra kunskap, ordna forum för dialog och erfarenhetsutbyte men också ge verksamhetsnära stöd till länets brottsförebyggande aktörer. De brottsförebyggande samordnarna på länsstyrelserna fungerar som en länk mellan lokal och nationell nivå, följer upp arbetet i länet och redovisar det årligen till Brottsförebyggande rådet (Brå). Arbetet innebär en del resor inom Sverige.
Utöver dina arbetsuppgifter inom det brottsförebyggande arbetet kommer du i vissa fall också ingå i olika arbetsgrupper kopplade till enhetens arbete inom området samhällsskydd.
Kvalifikationer
Krav:
- Akademisk utbildning inom sociologi, kriminologi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- Flerårig erfarenhet av arbete med brottsförebyggande frågor på strategisk nivå
- Goda kunskaper i att kommunicera på svenska i tal och skrift
Meriterande:
- Erfarenhet från offentlig förvaltning på kommunal, regional eller nationell nivå.
- Erfarenhet av utrednings- och analysarbete
- Erfarenhet av processledning
- Erfarenhet inom säkerhets-, stab- eller krisledningsarbete
- Körkort B
Personliga egenskaper:
Som person är du prestigelös och har en förmåga att samarbeta och inkludera andra. Ditt arbetssätt kännetecknas av att du är strukturerad och drivande. Du bidrar både till en god arbetsmiljö och att arbetsgruppen når sina mål. För att lyckas i rollen behöver du vara kommunikativ och kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och referenser
Villkor
Länsstyrelsen i Dalarnas län tillämpar provanställning
Länsstyrelsen arbetar för att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och för att ge alla lika möjligheter. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.
Vi kan erbjuda medflyttarservice via rekryteringslots Dalarna.