OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Scania AB är en svensk lastbils- och busstillverkare som sedan maj 2014 helt ägs av tyska Volkswagen AG. Verksamheten är i huvudsak förlagd till Södertälje, Stockholms län, där även Scaniagruppens huvudkontor finns.
Scania Finans AB (SFA) är det största finansbolaget inom Scania Financial Services. Bolaget erbjuder finansiering och försäkringstjänster till Scanias kunder i Norden och Baltikum. Finansiering och försäkring är viktiga tjänster som paketeras ihop med fordonsaffären för att kunna erbjuda kunden en helhetslösning.
Företaget grundades 1947 och är därmed Sveriges äldsta finansbolag. Sedan 2004 erbjuds även försäkringslösningar som ett komplement till finansiering. Bolaget har idag ca 100 anställda och verksamheten bedrivs i 7 länder (Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland och Litauen).
Den svenska delen av verksamheten ansvarar för försäljning och kundservice i Sverige och består av 16 personer.
Om tjänsten
Huvudfokus är att i ett nära samarbete med ledningen för återförsäljaren samt återförsäljarens säljkår utarbeta en individuell plan och utvärdering av specifika kunders behov, att planera aktiviteter samt eventuella punktinsatser samt att driva och följa upp enligt satta kommersiella mål i marknadsplan och affärsplan för området.
I rollen ingår att coacha, stödja och utbilda säljare i säljprocessen och den alltmer konsultativa försäljningen. En annan viktig del i arbetet är samarbetet med ASM (area sales managers) för Servicemarknad och Lastbil- och Bussmarknad där ni tillsammans säkrar paketering och försäljning av tjänster och produktmix som ger bäst kundnytta. Arbetsmetodiken som nyttjas för säljstyrningen benämns Retail Sales Management. Det är ett utarbetat tvärfunktionellt arbetssätt inom försäljning som alla Scaniadistributörer i europa arbetar efter. Grunden i RSM är mötes- och uppföljningsstrukturen och den kundsegmentering som vi infört på alla våra kunder samt vilka KPI:er vi följer per vecka/månad/kvartal/år.
Tjänsten omfattar även att säkerställa att kunderna har godkända kreditramar och att jobba strukturerat med orderboksplanering, Pipeline Mangement samt att Du förväntas delta i utvecklingsprojekt och förbättringsarbete löpande. Den ingår även en del administration i tjänsten. I rollen rapporterar du direkt till Filialchef Sverige.
Din profil
Du har högskoleexamen med inriktning ekonomi. Du kommunicerar obehindrat på både svenska och engelska i tal och skrift. Att du har kommersiell erfarenhet både operativt och strategiskt samt ett intresse för finansiering och försäkring ser vi som självklart.
Kunskap inom tjänsteförsäljning, B2B, finansieringslösningar och/eller försäkring samt helhetslösningar är av stor vikt i denna roll. Har du lätt för siffror och erfarenhet av finansiering och/eller kreditgivning är detta också mycket meriterande.
För att lyckas i rollen krävs att du är målinriktad, självgående, strukturerad, engagerad och lyhörd. Du har en pedagogisk och retorisk förmåga att få med dig och påverka beslutsfattare, i detta fall ledningen och säljarna hos återförsäljarna, i arbetet med att utveckla deras verksamhet mot satta mål. Innovationsförmåga och nytänkande är andra viktiga egenskaper för att möta en marknad i förändring.
Körkort med B-behörighet är ett krav då du kommer vara resande fot emellanåt.
Vi erbjuder
Trivsam arbetsmiljö med duktiga, engagerade och hjälpsamma kollegor. Stimulerande, utvecklande och intressanta arbetsuppgifter i en utpräglad dynamisk marknadsmiljö där vi står inför en spännande framtid med omställning till en elektrifierad framtid.
Ytterligare information
Vid frågor kring denna tjänst, kontakta Frida Elmblad, frida.elmblad@scania.com
Ansökan
Din ansökan ska innehålla personligt brev, CV och relevanta betyg/intyg. Intervjuer kommer hållas löpande under ansökningstiden. Din ansökan önskar vi få in senast 2022-03-27.