Regionchef för Region Nord

Regionchef för Region Nord

Arbetsbeskrivning

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Anställningen är placerad inom division Medborgarservice. Divisionen är under stor förändring och består i dagsläget av drygt 800 medarbetare på 116 servicekontor i sex regioner.

Nord: Jämtland Härjedalen, Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland
Mitt: Dalarna, Gävleborg, Södermanland, Uppsala, Värmland, Västmanland, Örebro
Stockholm-Gotland: Gotland, Stockholm
Öst: Jönköping, Kalmar, Östergötland
Väst: Halland, Västra Götaland
Syd: Blekinge, Kronoberg, Skåne

Vi söker nu en regionchef till region nord. Som regionchef rapporterar du till divisionschefen, ingår i divisionens ledningsgrupp och är placerad på en av regionens verksamhetsorter. I regionen finns fem kontorsområdeschefer som rapporterar till regionchefen och ingår i den regionala ledningsgruppen.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som regionchef ansvarar du för regionens servicekontor och den service som ges i det fysiska mötet på uppdrag av Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Arbetsförmedlingen och Skatteverket. Du har ansvar för personal, resultat och budget och säkerställer att verksamheten bedrivs med hög kvalitet, effektivitet och kostnadsmedvetenhet. Du ser även till att det finns tydlig koppling mot divisionens och myndighetens övergripande mål och uppdrag. Som chef verkar du för att arbetsmiljön präglas av arbetsglädje, effektivitet och noggrannhet genom ett coachande och engagerande ledarskap. Regionchefen kommer som en del av divisionsledningen att leda utvecklingsarbetet med att säkerställa att fler myndigheter och samverkansparter kan använda servicekontorskonceptet för kostnadseffektiv och samhällsnyttig service. Vårt utvecklingsarbete bedrivs med stor delaktighet från berörda chefer och medarbetare och koordineras och stöds av divisionens avdelning för ledningsstöd.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen eller motsvarande erfarenhet som bedöms likvärdig
• Minst fem års erfarenhet från verksamhet med service till och kontakt med privatpersoner
• Minst fem års erfarenhet från verksamhetsutveckling
• Minst fem års erfarenhet av personalledning
• Erfarenhet av att leda chefer
• Erfarenhet av att etablera och utveckla samarbeten med andra aktörer
• Erfarenhet av ledarskap på distans
• Erfarenhet av att leda i förändring

Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet från arbete inom statlig verksamhet
• Erfarenhet av att arbeta strategiskt med kompetensförsörjning
• Erfarenhet av att kommunicera helheten och långsiktiga mål för verksamheten till medarbetarna

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Vara serviceinriktad
• Ha god ledarskapsförmåga
• Kommunicera effektivt på svenska

Övrigt
• Anställningen är 100 % och tillsvidare
• Befattningen är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare
• Befattningen innebär ett stort mått av resande, såväl till regionens kontor samt i samband med ledningsgruppsarbete, vilket innebär att du behöver ha körkort för bil
• Placering enligt överenskommelse, på ett av våra kontor i regionen

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 31 mars 2021.

Vi planerar att genomföra intervjuer via Skype under vecka 15 följt av en andra intervju med slutkandidat på huvudkontoret i Gävle i slutskedet av rekryteringen. Plats beror dock på hur situationen med Covid19-pandemin utvecklar sig.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet. Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 mars 2021
  • Ansök senast: 31 mars 2021

Liknande jobb


6 november 2024