Regionchef sökes till Region Mellan!

Arbetsbeskrivning

Är du en driven, lyhörd ledare med resultatfokus? Lyckas du hålla ihop helheten när kontaktpunkterna är flera? Gillar du när det händer saker snabbt, där du kan och förväntas vara med och påverka? Då vill vi gärna att du söker tjänsten som Regionchef för Region Mellan!

OM TJÄNSTEN

Som Regionchef på Mekonomen kommer du att ansvara för totalaffären inom området där försäljningen består av såväl konsument i butik, konceptverkstäder och övriga B2B-kunder. Mekonomen Sverige är indelade i 6 regioner, Region Mellan är ett av dem och består av 22 butiker. (1 av butikerna i regionen är samarbetande franchisetagare där man som Regionchef har en lite annan roll än mot övriga butiker, exempelvis ej personalansvar.)

Tjänsten innebär att vara huvudsakligt ansvarig för regionens butiker – distribution, personal och försäljning. Man är även involverad i att driva förbättrat samarbete med konceptverkstäderna inom regionen som sär anslutna till oss via franchiseavtal. Du kommer att utifrån budget och handlingsplaner leda och utveckla regionen mot uppsatta mål. I rollen ingår ett personalansvar för cirka 20 stycken Affärschefer som rapporterar till dig som Regionchef. Du själv kommer att rapportera till Försäljningschef Norr för Mekonomen Detaljist.

I din roll som Regionchef är du med och utvecklar och driver anläggningarna inom din region. Du säkerställer anläggningarnas resultat samt leder utvecklingen inom regionen, med målet att maximera försäljningstillväxt och lönsamhet. Du säkerställer att vi inom regionen bygger upp, effektiviserar och utvecklar högpresterande team och affärschefer. Du garanterar att regionens anläggningar lever upp till övergripande konceptuella riktlinjer, strategier och värderingar utifrån ett slutkundsperspektiv. Till din hjälp har du experter inom bl.a. verkstadsdrift, försäljning/marknad, HR och ekonomi. Som Regionchef kommer du att utifrån budget och handlingsplaner leda och utveckla regionen mot uppsatta mål.

HUVUDSAKLIGA ARBETSUPPGIFTER

- Att inom regionen ansvara för totalaffären i butik utifrån ett slutkundsperspektiv, för såväl konsument- som företagskunder.
- Att inom regionen och utifrån Mekonomens värdegrund ha det huvudsakliga ansvaret för butiksdrift, personal och försäljning.
- Budget- och resultatansvar för regionens samtliga butiker samt att ta fram och följa upp nyckeltal per butik.
- Utifrån budget och handlingsplaner leda och utveckla regionen mot uppsatt mål till konsument- och företagskunder.
- Ständigt förbättra och utveckla regionens affärer samt analysera verksamhetsområdet utifrån konkurrens- och marknadssynpunkt.
- Ansvara för kvalitet och inneha arbetsmiljöansvar för regionen.
- Ansvara för att lageroptimera verksamheten.
- Utföra de av bolaget beslutade marknadsaktiviteter samt säkerställa att lokala aktiviteter tas fram och genomförs.

Vi söker dig som är lyhörd, drivande och affärsmässig. Vi ser att du har tidigare erfarenhet av ledarskap, försäljning och marknadsföring. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av relationsförsäljning och arbete med franchisekoncept. Du är van att arbeta med ekonomisk uppföljning och har i en tidigare roll haft budgetansvar. Som person är du mål- och resultatorienterad med en förmåga att lätt se helheter. Dokumenterad erfarenhet av personalledning och förhandling är ett krav.

För att trivas i rollen är det viktigt att du har ett intresse för att leda och utveckla medarbetare kombinerat med en förmåga att skapa engagemang. Då uppdraget har många kontaktytor så ser vi även att du är öppen, inlyssnande och tydlig. Om du har erfarenhet från bil- eller verkstadsbranschen i någon roll är det meriterande.

Då tjänsten innebär en hel del resande är körkort ett krav. Tjänstebil ingår i tjänsten. Du ska tycka att det är roligt och stimulerande att röra dig över ett större geografiskt område och har inga problem med att vara på resande fot.

Omfattning: Heltid, 100%
Anställningsform : Tillsvidare, vi tillämpar 6 månaders provanställning
Start: Enligt överenskommelse
Placering: Region Mellan, utgår från hemmet

ATT JOBBA PÅ MEKONOMEN
Det ska vara kul att gå till jobbet och man ska ha roligt när man väl är där. Som medarbetare på Mekonomen är du, den enskilda individen, vår främsta ambassadör och varumärkesbärare. Hela vår verksamhet baseras på en gemensam värdegrund som enklast förklaras i fem nyckelord: kundorientering, affärsmässighet, ansvar, kompetens och flexibilitet. Alla våra medarbetare har ett gemensamt ansvar för att utveckla Mekonomen i enlighet med vår affärsidé, vision och värdegrund. Synen på våra medarbetare bygger på respekt för den enskilde individen och vi ska alla känna stolthet, samhörighet och uppskattning i goda miljöer.

För oss som arbetar på Mekonomen är mångfaldsfrågor en viktig del i vår vardag. Vi strävar efter en högre representation av medarbetare med internationell bakgrund, jämnare könsfördelning samt en åldersstruktur som på bästa sätt speglar våra kunder.

Personlighet är viktigt för oss! Därför ber vi alla som söker jobb hos oss att svara på ett kort personlighetstest. Det ger oss möjlighet att få en mer objektiv bild av dig som person och kommer att användas som en del av beslutsunderlaget i urvalet. Länken till testet skickas ut i ett separat mail dagen efter att du skickat in din ansökan och vi vill be dig svara på testet så snart du kan. Testet genomförs med fördel på en fast enhet.

PERSONUPPGIFTSHANTERING

Mekonomen Detaljist AB, org.nr. 556157-7288, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter i samband med denna rekrytering. Läs vår policy om hur vi behandlar dina personuppgifter: https://www.mekonomen.com/site...

Låter tjänsten intressant är du varmt välkommen in med din ansökan, observera att vi inte tar emot ansökningar via mail. Urvalet görs löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före utsatt ansökningsdatum.

Mekonomen gör billivet enklare genom att erbjuda ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda, innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Vi är Nordens ledande bildelskedja med egen grossistverksamhet, butiker och verkstäder. Genom rikstäckande butiks- och verkstadsnät har Mekonomen den bästa tillgängligheten i branschen under varumärkena Mekonomen Bilverkstad och MekoPartner. Vårt kundlöfte är Ett enkare billiv som grundar sig i våra värderingar; kundorientering, flexibilitet, kompetens, ansvar och affärsmässighet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mekonomen Sverige
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 november 2021
  • Ansök senast: 26 december 2021

Besöksadress

Stockholmsvägen 37
None

Postadress

Stockholmsvägen 37
Upplands Väsby, 19452

Liknande jobb


18 december 2024

Regional Sales Manager Norr

Regional Sales Manager Norr

17 december 2024