Regionekonom till region Västs kansli i Göteborg

Regionekonom till region Västs kansli i Göteborg

Arbetsbeskrivning

Vi söker en regionekonom till Migrationsverkets kansli i Göteborg.

Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld. Frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av mötet med människor och ett kontinuerligt lärande.

Regionkansliet utgör ett stöd till regionchef och regionledning. Kansliet arbetar bland annat med verksamhetsplanering, handläggningsordning, tar fram beslutsunderlag, gör utredningar, samordnar rapportering och skriver remissvar till huvudkontoret och verksgemensamma avdelningar. De utgör också ett stöd för regionens enheter i förvaltningsrättsliga frågor och verksamhetsfrågor.  Regionkansliet är ingången för externa och interna frågor, har ett samordnande ansvar för samverkan med andra myndigheter, regioner, kommuner och länsstyrelser. På regionkansliet finns idag 13 medarbetare.

 

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Du kommer att arbeta med ekonomiuppgifter såsom bokföring, avstämningar och kvalitetssäkring av verkets redovisning, ekonomiadministrativa rutiner och regler. Du följer upp och kvalitetssäkrar regionens aktivitetsrapportering. Du kommer också att arbeta med utbildningsinsatser, analysarbete och spridning av information samt ge råd och stöd i ekonomiska frågor till övriga delen av verksamheten. Vi använder ekonomisystemet Unit4 Business World och det elektroniska fakturaflödet hanteras i Proceedo.

Du arbetar i nära samarbete med regioncontrollern vars uppdrag är att stödja regionledningen i ekonomi- och verksamhetsstyrning, med målet att myndighetens resurser nyttjas effektivt. Du fungerar även som regioncontrollerns ersättare och förväntas därmed kunna utföra delar av regioncontrollerns arbete med att planera, följa upp och analysera ekonomin samtidigt som du förstår och kan förklara sambandet mellan ekonomi och verksamhet.

 

Personliga kompetenser

Du är en engagerad person och noggrann med detaljer. Du tar initiativ, uppnår resultat och har en analytisk förmåga. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och tycker att det är roligt att hitta nya lösningar. Du uppskattar och har lätt för att arbeta med andra människor. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt samt sätter upp och håller tidsramar. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.

Krav

- Akademisk utbildning, företrädesvis med inriktning mot ekonomi, alternativt annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet.
- Erfarenhet av arbete med redovisning och bokslut.
- God kommunikativ förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
- Goda kunskaper i Officepaketet, främst Excel och Power Point.

Meriter

- Erfarenhet av budget- och prognosarbete i offentlig verksamhet.
- Erfarenhet av att stödja chefer och ledningsgrupper inom redovisningsområdet med goda resultat.
- Kunskaper i Unit4 Business World och Proceedo.

Upplysningar:

- Anställningsform: Tillsvidare med (6 månaders provanställning kan bli aktuellt).
- Anställningens omfattning: Heltid.
- Arbetstider: Kontorsarbetstider.
- Placering: Göteborg.
- Löneform: Vi tillämpar individuell lönesättning.
- Tillträde: Snarast, enligt överenskommelse.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten kan du vända dig till t.f. kanslichef Ola Tärnås. Tel.nr. 010-485 17 88. Epost: ola.tarnas@migrationsverket.se

Ansökan

Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. Varmt välkommen!

Migrationsverket finns för människor som söker skydd i Sverige och för dem som vill arbeta, studera eller bo här. Detta gör vi inom asylrättens och den reglerade invandringens gränser. Vi tar emot ansökningar, prövar dem och fattar beslut om vilka som har rätt att komma hit eller stanna här, och vilka som måste lämna landet.


I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och Migrationsverkets värdeord mod, empati och tydlighet.


När du registrerar din ansökan kan du komma att få besvara ett antal frågor. Fyll i frågorna så utförligt du kan. Ansökningar med ofullständigt CV eller uteblivna svar på frågor beaktas inte i lika stor utsträckning. Som en del i rekryteringsprocessen kan du behöva genomföra tester och/eller arbetsprover. Om du kallas till intervju kan du också komma att behöva besvara ett antal frågor kopplat till säkerhet.


För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Sammanfattning

Liknande jobb


Avtalsekonom inom Finans ICA Sverige

Avtalsekonom inom Finans ICA Sverige

4 november 2024

4 november 2024

4 november 2024