OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Alingsås, kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du ska kunna påverka mer än den egna arbetsplatsen. Här jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till våra invånare, besökare, företag och föreningar. Vi gör det i enlighet med våra värdeord: engagemang, öppenhet och respekt. Tillsammans skapar vi Alingsås!
I vår vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapar vi livskvalitet för alla.
I Alingsås finns rum för karriär och friluftsliv, föreningar och företagare. För landsbygd och stadspuls, studentliv och grannar. Nätverk och tystnad, kaféer och hembakat. Alingsås är trästaden med rum för hela livet.
Stabsavdelningen på kommunledningskontoret organiserar ett flertal strategiska funktioner inom ett antal områden, så som kansli- och juridik, kommunikation, säkerhet och överförmyndarfrågor. Kansli- och juridikenheten har ett strategiskt och operativt ansvar för kommunens administrativa processer, dokumenthantering, systemförvaltning och stöd till förvaltningar i administrativa processer och ärendeberedning. Enheten ansvarar för registrering, ärendeprocesser, styrdokument, arkiv och politisk beredning av ärenden till kommunstyrelsen, kommunfullmäktige, Alingsås- och Vårgårda räddningstjänstförbund, AB Alingsås Rådhus och ungdomsfullmäktige. Kanslifunktionen är en viktig del för att den demokratiska kedjan, mellan politik, förvaltning och medborgare, ska fungera. Du som registrator kommer, tillsammans med resten av enheten, utgöra en viktig del i denna kedja.
ARBETSUPPGIFTER
Dina arbetsuppgifter som registrator kommer att vara varierande och kommer att innehålla bland annat posthantering, registrering, diarieföring och arkivering. Vi arbetar i ärendehanteringssystemet Platina.
Som registrator på kommunledningskontoret är du ofta den som får ta emot frågor från medborgare, press, politiker och kollegor. Du ansvarar bland annat för kommunstyrelsens diarium, liksom utlämnande av allmänna handlingar och bedömning av sekretess. I tjänsten förekommer även andra inslag av administration såsom arkivläggning och fakturahantering. Du är en viktig del i kedjan från ärendeberedning till politiskt beslut och arbetar nära kommunsekreteraren.
Exempel på löpande arbetsuppgifter är:
• Registrering, bevakning och avslutande av ärenden,
• expediering av beslut,
• utlämnande av allmänna handlingar
• service till politiker, medborgare och tjänstemän,
Det finns även möjlighet till utveckling inom de administrativa frågorna.
KVALIFIKATIONER
Krav för tjänsten är högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant, gärna inom ärende- och dokumenthantering alternativt erfarenhet av arbete som registrator inom offentlig förvaltning. Du har goda kunskaper inom kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i offentlighets- och sekretessbestämmelser. Vidare är du noggrann och strukturerad, trivs med att hantera många arbetsuppgifter samtidigt och har lätt för att sätta dig in i nya arbetsuppgifter.
Vi söker dig som har en god samarbetsförmåga, är kommunikativ samt prestigelös i ditt arbete, oavsett arbetsuppgift. Vi ställs dagligen inför olika komplexa frågor och det är därför viktigt att du uppskattar att arbeta i en miljö där olika perspektiv och frågor kan komma upp.
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom offentlig verksamhet och av att arbeta i en politiskt styrd organisation. En fördel är också om du har arbetat i digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem, så som systemet Platina.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Offentliga jobb.
Vi gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.