Registrator

Registrator

Arbetsbeskrivning

Enheten för registratur

Vill du arbeta i nära kontakt med både medarbetare och medborgare? Då kan det här vara jobbet för dig! Du får möjlighet att strategiskt och långsiktigt bidra till att utveckla och effektivisera Uppsala kommuns informationshantering och informationsförvaltning. Det bästa med det här jobbet är att ständigt ställas inför nya, spännande utmaningar och möjligheten att få tillämpa olika typer av kunskaper.

Avdelningen för kansli styr och stödjer Uppsala kommun i frågor som rör informationshantering inklusive ärendehantering, registrering och arkiv för kommunstyrelsen och nämnderna. Uppsala kommun är inne i ett skede av stora förändringar och arbetar med att utveckla informationsförvaltningen och införa e-arkiv. Vi förbereder för att övergå till verksamhetsbaserad arkivredovisning för att bättre möta framtidens utmaningar och utveckla vår ärendeprocess. Avdelningen för kansli består för närvarande av ca 85 medarbetare och arbetet sker i nära samarbete med kommunens olika nämnder och förvaltningar. Din arbetsplats blir i enheten för registratur som består av ca 20 medarbetare.

Ditt uppdrag
Arbetet som registrator är händelserikt och omfattar bland annat ärendehantering, registrering, arkivering och utlämnande av allmän handling samt utbildning och råd och stöd till handläggare och chefer. Du kan också ha rollen som arkivsamordnare för verksamheten och där ingår bland annat att ta fram styrdokument och att stödja och utbilda medarbetare i informationsförvaltning. Kontakt med medborgare ingår som en naturlig del i arbetet och du fungerar som ett stöd för verksamheten i frågor som rör offentlighet och sekretess. Tillsammans med övriga medarbetare inom enheten deltar du i det fortlöpande arbetet med att ta fram gemensamma rutiner och riktlinjer och stödjer förvaltningarna i verksamhetsutveckling. Uppsala kommun ligger i framkant med att införa en modern informationsförvaltning med fokus på bland annat digitalisering och e-arkiv.


Din bakgrund
Till den här tjänsten söker vi dig som har något av följande: arkiv- och informationsvetenskap, statskunskap och juridik eller motsvarande. Det är dessutom meriterande om du har erfarenhet av informationsförvaltning inom offentlig sektor och/eller kommun. Du ska ha goda datakunskaper och goda kunskaper i att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Vidare är det en fördel om du dessutom har erfarenhet av registrering, ärendehantering och arkivering, utlämnande av allmän handling, framtagande av rutiner och riktlinjer, framtagande av/arbete med styrdokument och stöd och rådgivning till handläggare och chefer. Önskvärt är också att du har erfarenhet av genomförande av utbildningar och att du drivit och deltagit i projekt och större processer. Även erfarenhet av verksamhetsbaserad arkivredovisning och digitaliseringsprojekt och e-arkiv är meriterande. Det är även positivt om du har kunskaper i projektledning och processledning.

Du har förmågan att organisera, planera och utföra ditt arbete på ett strukturerat sätt. Du samarbetar bra med andra människor. Vidare är du en person som uttrycker dig välformulerat och tydligt i både enskilda möten och grupp. Du är bra på att säkerställa att dina budskap når alla berörda parter. Sist men inte minst söker vi dig som är bra på att ge ett serviceinriktat bemötande. Du tar dig an ändrade förutsättningar med ett öppet sinne. Du har förmågan att hålla dig lugn och samlad i pressade situationer.


Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Gunilla Pettersson, enhetschef, 018-7277070
Lotta Engström, 018-727 08 21.

Facklig företrädare:
Vision Liselotte Ehn, 018-727 49 49
Akademikerförbundet SSR/SACO Maria Persson, 018-727 24 24

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 11 80.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi, upphandling och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, säkerhet och beredskap samt kansli. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 februari 2021
  • Ansök senast: 14 mars 2021

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


Registrator

Registrator

20 december 2024

Registrator till kanslienheten

Registrator till kanslienheten

20 december 2024

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

20 december 2024

Registrator till Socialförvaltningen

Registrator till Socialförvaltningen

19 december 2024