OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är regeringens representant i länet och arbetar för att främja Uppsala läns utveckling. Vi verkar som en samlande kraft för länet och har verksamhet inom samhällsplanering, lantbruk och landsbygd, krisberedskap, miljö och natur, sociala frågor, kulturmiljö, klimat och energi och allmän förvaltning. I dessa verksamheter har vi i vår ärendehantering ett ansvar att väga olika sakintressen mot varandra. Vi arbetar för att nationella mål ska få genomslag och samordnar olika samhällsintressen samt främjar samverkan mellan olika aktörer i länet. Vi ger bidrag och stöd till olika verksamheter och ser till att lagar och riktlinjer följs.
På länsstyrelsen i Uppsala län arbetar cirka 220 personer. Landshövdingen är chef för länsstyrelsen. Vi är en arbetsplats som präglas av kunskap, öppenhet och engagemang.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du arbeta i nära kontakt med både medborgare och medarbetare. Då kan det här vara arbetet för dig. Du får möjlighet att bidra till att utveckla länsstyrelsens informationshantering och informationsförvaltning. Det bästa med det här arbetet är att du ställs inför nya spännande utmaningar och får möjlighet att tillämpa olika kunskaper.
Som registrator arbetar du på rättsenheten. Inom enheten hanteras juridiskt stöd till hela myndigheten, arkiv och diarium. Här finns också myndighetens centrala diarium som ansvarar för myndighetens arkivhållning. Vid rättsenheten arbetar medarbetare med arkiv och diarium. Inom enheten handläggs vidare tillstånds-, tillsyns- och överklagningsärenden enligt ett stort antal olika lagstiftningar, t.ex. miljö-, trafik-, plan- och bygg-, alkohol-, tobak-, livsmedels- och ordningslagstiftningar. Här finns även medarbetare som arbetar med dataskydd, informationssäkerhet- och säkerhetsskydd.
Dina arbetsuppgifter består bl.a. av registrering, arkivering, expediering och utlämnande av allmän handling. Du kommer även ha kvalitetssäkrande och utbildande funktion i förhållande till handläggare som utför viss registrering på egen hand. Kontakt med medborgare ingår som en naturlig del i arbetet och du fungerar som ett stöd i frågor som rör offentlighet och sekretess. Det kan även bli aktuellt med arbetsuppgifter inom säkerhets-, dataskydds- och informationssäkerhetsområdet samt övriga administrativa uppgifter.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har registratorsutbildning, utbildning i arkiv- och informationsvetenskap, statskunskap, juridik, eller annan motsvarande utbildning som vi bedömer är relevant. Du ska ha erfarenhet av administrativt arbete, gärna inom offentlig förvaltning. Du har goda kunskaper om de lagar och förordningar som styr dokumenthantering inom offentlig förvaltning, inklusive offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Du är van vid att ge service internt och externt och har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med sekretessbelagda handlingar. Det är likaså meriterande om du har erfarenhet av arkivarbete, att arbeta i ärende- och dokumenthanteringssystem samt digitaliseringsarbete.
Som person har du god förmåga att prioritera och samarbeta, både inom gruppen och med Länsstyrelsens olika enheter. Du behöver vara noggrann och strukturerad med ett prestigelöst förhållningssätt. Din pedagogiska förmåga och servicekänsla är god. Du arbetar självständigt genom att ta ansvar och egna initiativ, både på egen hand och i grupp. En förutsättning för att kunna göra ett bra arbete i den här rollen är att du lockas av varierande arbetsdagar och trivs med att snabbt ställa om mellan arbetsuppgifter med ganska tvära kast och stundtals ha en hög arbetsbelastning. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap.
ÖVRIGT
Som anställd i staten förväntas du dela den statliga värdegrunden och bidra till att utveckla en god förvaltningskultur, präglad av demokrati, mänskliga rättigheter och rättssäkerhet, effektivitet och tillgänglighet.
Länsstyrelsen arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering och tar tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen. Läs mer på https://www.lansstyrelsen.se/dataskydd
Varmt välkommen med din ansökan!