OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen - Tillsammans för ett hållbart och levande Örebro län.
Länsstyrelsen är en viktig länk från regering, riksdag och centrala myndigheter till medborgare och kommuner. Vi arbetar aktivt för länets utveckling och samordnar olika samhällssektorer. Vi ska tillsammans arbeta för en hållbar utveckling och vår värdegrund bygger på att vi ska vara serviceinriktade, samverkande, rättssäkra och drivande. Vi som jobbar på Länsstyrelsen har många olika arbetsuppgifter inom områden som samhällsplanering, social hållbarhet, vatten-, natur- och kulturmiljöer, landsbygdsutveckling och krisberedskap. Arbetsplatsen ligger centralt i Örebro och vi är idag drygt 190 anställda.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en registrator till vår centrala ärendeservice. Funktionen arbetar med diarieföring, hantering av all inkommen post, både i pappers- och e-format, utlämnande av allmänna handlingar, ärendebevakning, arkivfrågor samt ge stöd och rådgivning till medarbetare i dessa frågor. Den centrala ärendeservicen är plaserad på Rättsenheten inom avdelningen Verksamhetsstöd. Inom enheten finns utöver funktioner för diarium och arkiv även jurister, rättsvetare och informationssäkerhetssamordnare.
Som registrator kommer du att vara en av fyra registratorer som arbetar nära dokumentcontroller och arkivarie. I dina arbetsuppgifter ingår löpande uppgifter som postöppning, hantering av e-post, registrering av ärendehanteringssystemtet Platina, diarieföring och arkivering av handlingar, bevakning av handlingar, bevakning av ärenden och expediering av handlingar. I arbetet ingår även att bedöma, registrera och hantera allmänna handlingar. Du ska också bistå med service och stöd till både verksamheten och allmänheten samt upprätthålla en effektiv och rättsäker diarieföring med god kvalitet. Som registrator förväntas du hantera länsstyrelsens handlingar enligt gällande lagstiftning, förordningar och interna rutiner när det gäller registrering och utlämnande av allmänna handlingar. Du förväntas också bidra i myndighetens digitaliseringsarbete. Tjänsten innebär ett uttalat ansvar att kunna arbeta självständigt och genom egna intitativ driva arbetet framåt.
Du kommer även delta i myndighetens fortsatta utvecklingsarbetet med att digitalisera och effektivisera vår ärendehantering och vara delaktig i våra informations- och utbildningsinsatser samt processkartläggningar av myndighetens olika ärendeflöden.
Kvalifikationer
Du har avslutad gymnasial utbildning och är diplomerad registrator eller har arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Annan utbildning inom administration, offentlig förvaltning och/eller arkiv och informationskunskap är meriterande.
Du har även:
• erfarenhet av att arbeta i ett digitalt dokument- och ärendehanteringssystem
• erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet
• goda kunskaper om de lagar och förordningar som styr dokumenthanteringen
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom statlig verksamhet, ärende- och dokumenthanteringssystemet Platina och digitaliseringsarbete samt processkartläggningar. Tjänsten innebär ett uttalat ansvar att självständigt och genom egna intitativ driva arbetet framåt, du behöver därför vara flexibel och ha lätt för att samarbeta och skapa goda kontakter med andra och bidra till ett gott arbetsklimat.
Du är noggrann, analytisk coh strukturerad i ditt arbetssätt samt har god kommunikativ och pedagogisk förmåga. Tjänsten kan innebär att du håller interna utbildningar vilket innebär att du måste vara bekväm med att tala inför både större och mindre grupper. Du kommer också var en del av en viktig central funktion för myndigheten och ska trivas i en social miljö med många dagliga kontakter, både internt och externt. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Och har god datorvana och kunskaper i officepaketet. Språkkunskaper utöver svenska är meriterande.
Det är också viktigt att du arbetar enligt vår vision och den statliga värdegrunden.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Anställningen
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Tidsbegränsad till och med: 2021-12-31
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 30 mars 2021.
Övrigt
Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att du kommer att säkerhetsprövas.
Vi har rökfri arbetstid och arbetsplats.
Länsstyrelsen arbetar för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Lena Berglund, Avdelningschef
019-19 30 97
Nanny Andersson Sahlin, SACO
019-19 30 29
Åsa Ödman, ST
019-19 38 05
Magnus Ekelund, Enhetschef
010-224 83 80
Åsa Ödman, ST
010-224 84 41
Nanny Andersson Sahlin, SACO
010-224 84 62
Katarina Nyberg, Enhetschef
010-224 83 09
Julia Arnér, Arkivarie
010-224 83 01
Jenny Gånge, SACO
010-224 83 04
Christine Malm, ST
010-224 82 48