OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till att göra samhället strålsäkert?
Enheten Säkerhet och informationsförvaltning tillhör avdelningen för Myndighetsstöd och ansvarar för att samordna och utveckla internt säkerhetsarbete samt arkiv, registratur, lokaler och det fysiska skyddet. Ansvaret för arkiv och registratur innebär ett övergripande ansvar för myndighetens processer för ärende- och dokumenthantering samt systemförvaltning av de IT-stöd myndigheten har för dessa processer. Enheten finns representerad både i Katrineholm och i Solna, den består för närvarande av en enhetschef och tolv medarbetare. Nu behöver vi komplettera enheten med en registrator till myndighetens kontor i Solna.
Samhällsviktiga arbetsuppgifter
Vi erbjuder dig ett arbete där du tillsammans med kollegorna på enheten får
• arbeta med daglig diarieföring och digital/analog dokumenthantering
• hantera utlämnande av allmänna handlingar
• arbeta med att säkerställa att myndighetens handlingar hanteras enligt gällande lagstiftning
• stötta handläggare i dokumenthantering och diarieföring
• stödja arkivet med bland annat arkivläggning av ärenden
• vara med och driva arbetet med ständiga förbättringar
• utveckla och effektivisera rutiner så att de möter intressenters krav på en modern myndighet.
Anställningen är en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse. Vi tillämpar som regel sex månaders provanställning. Du kan komma att krigsplaceras och ingå i myndighetens krisorganisation. Befattningen är säkerhetsklassad, vilket innebär säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Säkerhetsprövning genomförs innan vi fattar beslut om anställning. Svenskt medborgarskap krävs för tjänsten.
Är du den vi söker?
Du har:
• avslutad gymnasieutbildning
• minst 2 års aktuell erfarenhet av att ha arbetat i yrket som registrator inom offentlig förvaltning, eller annan erfarenhet som myndigheten bedömer likvärdig
• kunskap om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och registratorns funktion och ansvar
• erfarenhet av att ha arbetat med ett digitalt modernt ärende- och dokumenthanteringssystem
• goda kunskaper i och god förmåga att utrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
• gått kompletterande kurser som registrator
• goda IT-kunskaper.
För att fungera bra i rollen som registrator behöver du:
• ha mycket god samarbetsförmåga och lätt för att kommunicera med andra
• vara noggrann och strukturerad
• kunna ta egna initiativ och vara utvecklingsinriktad
• kunna se helheten i den verksamhet du arbetar i
• vara serviceinriktad och gilla att ge service till både medborgare och verksamhet.
Vi förutsätter att du har en hög säkerhetsmedvetenhet och att du kan arbeta enligt myndighetens värdegrund, såväl som den statliga värdegrunden.
Att jobba hos oss
Strålsäkerhetsmyndigheten arbetar pådrivande och förebyggande för att skydda människor och miljö från oönskade effekter av strålning. Våra cirka 300 medarbetare har djupa och breda kunskaper inom strålskydd och kärnsäkerhet och vi arbetar aktivt med informationssäkerhet, säkerhetskultur och civilt försvar. Hos oss får du förtroende och utrymme att använda och utveckla din spetskompetens i komplexa frågor med långsiktig betydelse för människor, samhälle och miljö. Vi har ett stort internationellt nätverk och samarbetar med bland annat IAEA och OECD/NEA. För oss är det viktigt att våra medarbetare kan kombinera yrkesliv och privatliv. Myndigheten har tre kontor med säte i Katrineholm.
Tjänsten är placerad i Solna, resor till kontoret i Katrineholm kommer att förekomma.
Läs om våra villkor och förmåner
Kontakt och ansökan
Vill du veta mer om tjänsten eller rekryteringsprocessen? Kontakta tillförordnad enhetschef Caroline Falkengren, telefon 08-799 40 51.
Fackliga företrädare är Karoline Gotlén, Saco, telefon 08-799 43 61 och Michael Wallin, ST, telefon 08-799 42 87.
Välkommen med din ansökan senast den 19 december 2021.
Se våra filmer där medarbetare berättar
Vår rekryteringsprocess