OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Söker du jobb hos oss drivs du av att ha meningsfulla och samhällsviktiga arbetsuppgifter.
Länsstyrelsen Blekinge skapar samhällsnytta genom att ta ansvar för samhällsbygget, skydda miljön och vara engagerade i landsbygd och skärgård. Vi arbetar för att göra nytta för länet och det gör vi på uppdrag av riksdag och regering. Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner och ska se till att regeringens och riksdagens beslut, som påverkar länet, får så bra effekt som möjligt. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, utveckling och samordning inom många samhällsområden.
Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion. I vårt län är det nära till allt vilket gör det lätt att kombinera ett intressant arbete med en aktiv fritid. Länsstyrelsen har kontorslokaler i ett nybyggt hus intill vattnet i världsarvsstaden Karlskrona.
ARBETSUPPGIFTER
Som registrator hos oss arbetar du med dokumenthantering, vilket innefattar posthantering, diarieföring, fördelning av ärenden, samt arkivering av diarieförda handlingar. Som specialist inom ditt område ska du även handleda och stötta våra handläggare vid registrering och komplettering av ärenden samt utbilda medarbetare i diarieföring.
Rollen som registrator handlar till stor del om dokumentkontroll då handläggarna utför de flesta uppgifter kopplat till sina egna ärenden själva. Arbetet innebär täta kontakter med övriga medarbetare på länsstyrelsen men också med allmänheten och andra myndigheter. Du bidrar gemensamt med dina kolleger i arbetsgruppen till en rättssäker och effektiv hantering av myndighetens handlingar.
KVALIFIKATIONER
Du har minst 2 års arbetslivserfarenhet som innefattar registratorserfarenhet och du har kunskaper om diariehanteringssystem. Meriterande är utbildning som länsstyrelsen bedömer är relevant för tjänsten.
Du är noggrann, lösningsfokuserad, engagerad och har ett högt säkerhetstänk i ditt arbete. Det är viktigt att du har en god förmåga att kunna analysera, strukturera samt prioritera information och ärenden du arbetar med. Arbetstempot kan vara högt så stresstålighet är en fördel.
Du har goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift samt goda datakunskaper.
Det krävs även god kunskap om de lagar och förordningar som styr hanteringen av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning. Du kommer ingå i ett team där god samarbetsförmåga och kommunikation krävs, med förmåga att arbeta självständigt. Vidare bidrar du aktivt till en bra stämning i arbetslaget.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Då tjänsten är säkerhetsklassad är svenskt medborgarskap ett krav och registerkontroll kommer att göras.
ÖVRIGT
Vi vet att mångfald berikar och söker dig som kan komplettera vår arbetsgrupp och Länsstyrelsen som helhet med din kompetens, erfarenhet och personlighet.
Tillsvidareanställning vid Länsstyrelsen Blekinge innebär att du kommer att krigsplaceras vid myndigheten.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Välkommen med din ansökan!