OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.
Är du erfaren registrator som trivs med att vara där det händer? Då kan det här vara en spännande tjänst för dig att söka!
Vad ska du jobba med?
Under covid-19-pandemin har det varit ett stort fokus på Folkhälsomyndigheten vilket inneburit ett mycket stort inflöde av post till myndighetens registratur. Antalet begäran om utlämnande av allmän handling har ökat markant och vi ser ingen avmattning. Vi söker därför dig som är erfaren registrator och som snabbt och kan sätta dig in i de olika arbetsuppgifterna vid registraturen så som:
• registrering av ärenden, posthantering, bevakning av ärenden, påminnelser och avslut av ärenden
• bevakning och hantering av myndighetens brevlådor, digitala och analoga
• kontakt med allmänheten och hantering av begäran och utlämnande av allmän handling
• stöd och service till verksamheten och rådgivning i frågor kring ärendehantering.
Övriga uppgifter på registratorsfunktionen, så som t ex akthantering och arkivläggning av diarieförda handlingar.
Vem söker vi?
Krav för anställningen
För uppdraget relevant utbildning, som lägst gymnasieexamen. Vidare ska du ha:
• erfarenhet av arbete som registrator vid statlig myndighet
• goda kunskaper om hantering av begäran och utlämnande av allmän handling
• goda kunskaper av arbete i ärendehanteringssystem
• goda kunskaper i förvaltnings-, offentlighet- och sekretesslagstiftning
• flytande svenska i tal och skrift
• baskunskaper engelska.
Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss:
Mycket stor vikt läggs vid:
• personlig lämplighet för anställningen såsom att vara noggrann, strukturerad, serviceinriktad, lojal samt att ha en god samarbetsförmåga.
Det är av stor vikt att du har en förmåga att snabbt förstå sammanhang i olika verksamheter och förmåga att lätt sätta sig in i de olika arbetsuppgifterna vid en registratur.
Stor vikt läggs vid:
• diplomerad registrator eller högskoleutbildning i ärendehantering.
Vad gör enheten?
Enheten för arkiv och registratur består av nio medarbetare, sex i Solna och tre i Östersund. Enheten ansvarar för myndighetens arkiv och registratur. Enheten utreder bevarande och gallring samt ansvarar för myndighetens redovisning av allmänna handlingar genom diarieföring, arkivredovisning inkluderande klassificeringsstruktur och dokumenthanteringsplan. Därtill ansvarar även enheten för arkivvården.
På enheten finns både registratorer och arkivarier som arbetar tätt ihop även om de huvudsakliga ansvars- och arbetsuppgifter skiljer sig åt.
Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten?
Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund.
Om anställningen
Du kommer att anställas som administratör med placering på vårt kontor i Östersund. Befattningen är en visstidsanställning på heltid under perioden 20220301 – 20221231 eller efter överenskommelse.
Anställningen är inplacerad i säkerhetsklass. Det betyder att innan du anställs vid Folkhälsomyndigheten kommer säkerhetsprövning och registerkontroll att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen (2018:585). Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Britt- Marie Larson, telefon 010- 205 25 05.
Fackliga företrädare är för SACO Karin Strömberg, telefon 010-205 22 68, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22.
Ansökan
Välkommen med din ansökan till befattningen som administratör hos oss!
Ansök senast 2022-02-20 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 00509-2022-2.1.1