OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du registrator och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med trevliga kollegor? Som registrator hos oss har du ett arbete som innebär registrering och till viss del posthantering.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Det dagliga arbetet utförs i ett högt tempo och det är viktigt att du har ett driv och är intresserad av att utvecklas. Samtidigt kräver arbetet både noggrannhet och god administrativ förmåga. Du arbetar med diarieföring som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och klassificerar olika inkommande handlingar. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och diarieför ärendet för vidare hantering inom rätt verksamhet. Skatteverket handlägger ärenden för till exempel folkbokföring, företagsregistrering, It-avdelningen med flera. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid. Du arbetar med flera arbetsuppgifter under dagen.
Du planerar delvis din egen arbetsdag både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor, både i Sundbyberg och i landet och ni både ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du får nya kunskaper både på bredden och på djupet genom samverkan med andra. Tillsammans i enheten bidrar vi till att aktivt hålla hög kvalité och service i våra leveranser. Arbetet innebär allt oftare kontakter framförallt internt, men även externt. Du har till viss del flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Du tillhör en av två operativa dokumentsektioner med placering i Sundbyberg. Vi är i dagsläget ungefär 26 medarbetare.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- ha god kommunikationsförmåga, samarbeta samt kunna bygga nätverk
- vara noggrann, kunna förstå och följa komplexa rutiner och riktlinjer
- ha förmåga att tolka och sortera information
- ha pedagogisk och coachande förmåga.
Du ska också ha:
- en avslutad gymnasieutbildning
- minst 3 års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av diarieföring inom offentlig förvaltning.
Det är önskvärt att du har arbetslivserfarenhet av såväl digital som fysisk posthantering inom offentlig förvaltning. Har du erfarenhet av att ge handledning är det också meriterande.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer därför att genomföras innan beslut fattas om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.