Registrator

Registrator

Arbetsbeskrivning

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.

Kriminalvårdens huvudkontor söker nu två registratorer. Befattningarna är placerade vid sektionen för informationsförvaltning som är organiserad under Kriminalvårdens rättsavdelning. Sektionen för informationsförvaltning har ett operativt ansvar för Kriminalvårdens diarie, registratur och arkiv på nationell nivå samt myndighetens klientjournalarkiv. Sektionen ansvarar också för myndighetens informationsförvaltning med dokumenthanteringsplaner, processutveckling, arkiv och digital verksamhetsutveckling inom området. Sektionen ger även rådgivning om diarieföring och arkiv samt bedriver utbildning.

Kriminalvården använder dokument och ärendehanteringssystemet Platina.

ARBETSUPPGIFTER
Som registrator är du ett viktigt verksamhetsstöd i Kriminalvårdens hantering av allmänna handlingar. Du ansvarar för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring och är van vid både fysisk hantering av handlingar som att använda digitala ärende- och dokumenthanteringssystem. Som registrator bedömer och hanterar du allmänna handlingar i enlighet med gällande bestämmelser. I rollen förväntas du tillsammans med övriga medarbetare ständigt kvalitetssäkra och förbättra diarieföringen av allmänna handlingar, samt med hjälp av din pedagogiska förmåga informera och utbilda medarbetare i diarieföring i det allmänna diariet.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att:

• delta i postöppning
• hantera inkommen post och e-post
• diarieföra ärenden och handlingar
• ad acta ärenden och sortera in i närarkiv, samt avställa till centralarkiv
• söka och ta fram ärenden till medarbetare inom Kriminalvården
• stödja medarbetare internt med din kompetens via telefon och e-post
• agera på förfrågningar från allmänheten, andra myndigheter och massmedia vid begäran om att få ut allmänna handlingar
• tillsammans med övriga medarbetare ständigt kvalitetssäkra och förbättra diarieföringen av allmänna handlingar
• informera och utbilda medarbetare i diarieföring och hanteringen av handlingar samt användningen av digitala verktyg inom området

KVALIFIKATIONER
Du arbetar bra med andra människor. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande.- Du gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Du har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat.

För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi söker dig som har
• Relevant utbildning alternativt annan utbildning i kombination med erfarenheter som registrator som arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet av att aktivt arbete som registrator inom statlig förvaltning
• Mycket god kunskap att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska
• God kunskap att uttrycka sig väl i tal och skrift på engelska
• Mycket god datorvana och förmåga att arbeta i Word och Excel
• Kunskap i något dokument- och ärendehanteringssystem

Det är meriterande om du har
• Erfarenhet av diarieföring och hantering av allmänna handlingar
• Erfarenhet av arbete inom Kriminalvården
• Erfarenhet av att arbeta med dokument- och ärendehanteringssystemet Platina
• Pedagogisk erfarenhet
• God kunskap i Platina
• Kunskaper inom diarieföring och regelverk för hantering av allmänna handlingar

ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande.
Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

Sammanfattning

Liknande jobb


Registrator

Registrator

20 december 2024

Registrator till kanslienheten

Registrator till kanslienheten

20 december 2024

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

20 december 2024

Registrator till Socialförvaltningen

Registrator till Socialförvaltningen

19 december 2024