Registrator

Registrator

Arbetsbeskrivning

Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.

I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?

Kansliet ansvarar för registraturen för samtliga nämnder, den samlade nämndadministrationen, svarar för juridisk rådgivning, arkivverksamhet, övergripande säkerhetsfrågor och överförmyndarverksamheten. Avdelningen är ansvarig för kommungemensamma processer inom ärendehantering och har ansvar för de kommunala demokratifrågorna.

En centralisering av registraturen och nämndadministrationen är precis genomförd och här finns stora möjligheter för dig som vill vara delaktig i att bygga upp och utveckla en ny arbetsgrupp med inriktning registratur och därtill hörande frågor.

Syftet med organisationsförändringen är att åstadkomma en sammanhållen, rättssäker och effektiv administrativ process som stödjer såväl förtroendevalda, tjänstemän och kommuninvånarna på ett professionellt sätt. I den nya organisationen kommer särskild vikt läggas på att säkerställa en korrekt och effektiv informationshantering, bland annat genom nya informationshanteringsplaner.

Därutöver pågår införandet av ett nytt diarie- och ärendehanteringssystem.

ARBETSUPPGIFTER
Som registrator är du en nyckelperson i informations- och ärendehanteringen. Du arbetar med löpande registrering och hantering av allmänna handlingar och säkerställer att processen sker i enlighet med lagens krav och på ett effektivt och transparent sätt. Du stödjer vidare övriga organisationen i dokumenthanteringsfrågor och är behjälplig med frågor från journalister och allmänhet gällande utlämnande av allmänna handlingar. Därutöver är du delaktig i arbetet med den generella informationshanteringen samt dataskyddsförordningen.

Registratorn har en viktig roll i ärendehanteringssystemet och du kommer att vara en av dem som arbetar mest i vårt ärendehanteringssystem. Genom löpande arbete i systemet kvalitetssäkrar du diariet. Du deltar i att vidareutveckla ärendehanteringssystemet bland annat för att förbättra organisationens förmåga att leverera bra beslutsunderlag samt för att överblicken över de allmänna handlingarna ska vara god. Ett nytt ärendehanteringssystem ska under den närmaste tiden införas och du kommer att vara involverad i införandeprojektet.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom offentlig förvaltning, statsvetenskap eller annan likvärdig utbildning och/eller med erfarenhet av arbete som registrator inom offentlig förvaltning, gärna en kommun.

Du har ett engagemang för de kommunala frågorna och för arbete med informationsförvaltning. Du är noggrann, har sinne för detaljer och eftersträvar ordning och reda. Du behöver ha lätt för att samarbeta. Du ska trivas i en social miljö med många dagliga kontakter, både interna och externa. Du ska ha förmågan att skapa, förvalta och utveckla administrativa rutiner med ett kommungemensamt perspektiv. Du uttrycker dig väl i tal och skrift och är intresserad av språkliga frågor.

Du behöver ha grundläggande juridiska kunskaper i relevant lagstiftning, framför allt inom offentlighets- och sekretesslagstiftning men också inom kommunallag och förvaltningslag. Det är därutöver meriterande om du har intresse för eller erfarenhet av systemförvaltning och digitala lösningar.

ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ale kommun, Kansli och säkerhet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 oktober 2022
  • Ansök senast: 16 november 2022

Liknande jobb


Attunda tingsrätt söker domstolsassistenter

Attunda tingsrätt söker domstolsassistenter

18 november 2024

15 november 2024