Registrator

Registrator

Arbetsbeskrivning

På Länsstyrelsen i Kalmar arbetar cirka 250 engagerade medarbetare inom en mängd olika samhällsfunktioner. Tillsammans bidrar vi till hållbar utveckling, en god livsmiljö och tillväxt. Detta gör vi genom avvägningar mellan ekologi, social hållbarhet och ekonomi.



Verksamheten genomsyras av tillitsbaserad ledning och styrning samt vår värdegrund som innebär effektivitet och service, objektivitet, legalitet och respekt för lika värde.



Är du nyfiken på vår arbetsplats och vårt värdegrundsarbete kan du läsa mer på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/kalmar/



Beskrivning
Som registrator är du ett viktigt verksamhetsstöd i länsstyrelsens hantering av allmänna handlingar.

Du ansvarar för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring och är van att arbeta i digitala ärende- och dokumenthanteringssystem. Som registrator bedömer och hanterar du allmänna handlingar i enlighet med gällande bestämmelser. I rollen förväntas du ständigt kvalitetssäkra och förbättra diarieföringen och på ett pedagogiskt sätt informera och utbilda övriga medarbetare på myndigheten i diarieföring. Du hanterar dagligen utlämnanden av allmänna handlingar. Dina arbetsuppgifter kommer att variera över tid utifrån behovet på enheten och din erfarenhet. 

Arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att:

- delta i postöppningen
- fördela inkommande post och e-post
- diarieföra handlingar
- söka fram ärenden till medarbetare inom länsstyrelsen
- stödja medarbetare internt med din kompetens
- kvalitetssäkra och förbättra diarieföringen av allmänna handlingar
- informera och utbilda medarbetare i diarieföring
- utlämnanden av allmänna handlingar
- viss ärendehandläggning och arkivarbete 



Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:

- gymnasieexamen
- för området relevant utbildning som exempelvis registratorsutbildning alternativt förvärvade erfarenheter som registrator som arbetsgivaren bedömer relevant
- erfarenhet av digitala ärende- och dokumenthanteringssystem
- mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

- goda kunskaper i Officepaketet
- tidigare erfarenhet av registratorsarbete inom offentlig förvaltning
- kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och registratorsfunktionens ansvarsområden
- goda kunskaper i engelska i tal och skrift
- tidigare erfarenhet av arkivarbete inom offentlig förvaltning

Som medarbetare på länsstyrelsen tar du ansvar för ditt arbete i förhållande till uppsatta mål samtidigt som du hjälper dina kollegor och bidrar till arbetsgruppens samlade arbete vilket kräver att du är bra på att samarbeta och har ett strukturerat arbetssätt. I en arbetsmiljö med periodvis hög arbetsbelastning krävs att du har förmågan att prioritera och strukturera ditt arbete. Vidare förväntas du på egna initiativ inom givna ramar lösa de frågor som dyker upp och vi ser därför att du är lösningsorienterad. Uppdraget innebär att du behöver ha intresse av och vara professionell i dina kontakter med allmänheten och i övrigt ha god förmåga att samverka både internt och externt. Du förväntas delta aktivt i vårt ständiga arbete med att utveckla vår verksamhet. Vi lägger stor vikt vid den personliga lämpligheten.

Villkor
B-körkort är ett krav. 
Länsstyrelsen är en totalförsvarsmyndighet. Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen innan beslut om anställning fattas. För tjänsten krävs svenskt medborgarskap.
Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra i vår krisledningsorganisation vid en händelse. Frågor om säkerhetsprövning samt registerkontroll görs till kontaktperson.

Sammanfattning

Liknande jobb


Attunda tingsrätt söker domstolsassistenter

Attunda tingsrätt söker domstolsassistenter

18 november 2024

15 november 2024