OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är regeringens representant i länet och arbetar för att främja Uppsala läns utveckling. Vi verkar som en samlande kraft för länet och har verksamhet inom samhällsplanering, lantbruk och landsbygd, krisberedskap, miljö och natur, sociala frågor, kulturmiljö, klimat och energi och allmän förvaltning. I dessa verksamheter har vi i vår ärendehantering ett ansvar att väga olika sakintressen mot varandra. Vi arbetar för att nationella mål ska få genomslag och samordnar olika samhällsintressen samt främjar samverkan mellan olika aktörer i länet. Vi ger bidrag och stöd till olika verksamheter och ser till att lagar och riktlinjer följs.
På länsstyrelsen i Uppsala län arbetar cirka 220 personer. Landshövdingen är chef för länsstyrelsen. Vi är en arbetsplats som präglas av kunskap, öppenhet och engagemang.
Rättsenheten
Vid rättsenheten handläggs ärenden enligt ett stort antal lagstiftningar.
Inom enheten hanteras arkiv, diarium och juridiskt stöd till hela myndigheten. Här finns även medarbetare som arbetar med dataskydd, informationssäkerhet- och säkerhetsskydd.
Som registrator på länsstyrelsen får du inblick i ett stort antal olika samhällsfrågor och du kommer att arbeta tillsammans med prestigelösa och kunniga kollegor.
Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter består av registrering, arkivering, expediering och utlämnande av allmän handling. Du kommer även ha en rådgivande och stödjande roll till handläggare som utför viss registrering på egen hand. Kontakt med medborgare ingår som en naturlig del i arbetet och du fungerar som ett stöd i frågor som rör offentlighet och sekretess. Det kan även bli aktuellt med arbetsuppgifter inom säkerhets-, dataskydds- och informationssäkerhetsområdet samt övriga administrativa uppgifter. Tjänsten kan även komma att innebära viss ärendehandläggning.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har registratorsutbildning, utbildning i arkiv- och informationsvetenskap eller annan motsvarande utbildning som vi bedömer är relevant, alternativt arbetslivserfarenhet som motsvarar sådan utbildning. Du har goda kunskaper om de lagar och förordningar som styr dokumenthantering inom offentlig förvaltning, inklusive offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Du är van vid att ge service internt och externt och har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av arkivarbete och att arbeta i ärende- och dokumenthanteringssystem. Erfarenhet av arbete som registrator inom offentlig förvaltning är meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddsklassificerade handlingar.
Som person behöver du vara noggrann, flexibel, strukturerad och serviceinriktad. Du behöver också ha en god samarbetsförmåga.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper
Villkor
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Övrigt
Som anställd i staten förväntas du dela den statliga värdegrunden och bidra till att utveckla en god förvaltningskultur, präglad av demokrati, mänskliga rättigheter och rättssäkerhet, effektivitet och tillgänglighet.
Länsstyrelsen arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering och tar tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.
Välkommen med din ansökan!
Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap.
Villkor