OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Tillsvidareanställning som registrator vid Hälsinglands tingsrätt
Vid Hälsinglands tingsrätt arbetar ca 30 personer bestående av domare, tingsnotarier, beredningsjurister, domstolshandläggare samt administrativ personal.
Tingsrätten leds av lagmannen. Under lagmannen finns en dömande enhet, en beredningsenhet med en målavdelning, en administrativ enhet och en enhet för säkerhet, IT, lokaler & inventarier. Tingsrätten avgör mål och ärenden från kommunerna i Hälsingland.
Arbetet innebär
Som registrator kommer du att ingå i tingsrättens administrativa enhet.
I första hand kommer du att få arbeta som registrator med bland annat följande arbetsuppgifter:
- Registrera alla handlingar som kommer in i kanalerna fysisk post och registratorsbrevlåda (även delgivningskvitton).
- Lägga upp nya mål/ärenden som kommer in i kanalerna fysisk post och registratorsbrevlåda samt lägga in bevakning av ansökningsavgift.
- I förordnandemål (offentliga försvarare) i ovan angivna kanaler; bifalla begäran eller lämna förslag på avslag till ansvarig domare.
- I förekommande fall besluta om betänketid i mål om gemensamma ansökningar och, i annat fall, överlämna målet till notarie för dom.
- I övriga fall skicka nytt mål/ärende eller handling till ansvarig domare för beslut om åtgärd.
Du kommer också att få arbeta med handläggning av mål och ärenden i mån av tid och behov.
Arbetet kräver att du självständigt organiserar ditt arbete och har förmåga att prioritera.
Arbetsuppgifterna är mycket omväxlande och självständiga och du utför dem under eget ansvar. Tillsammans med domare, notarier, administrativ personal och domstolshandläggare verkar du för att målen avgörs på ett snabbt och säkert sätt med hög kvalitet.
Du kommer i ditt arbete dagligen att ha såväl interna samarbeten som externa kontakter, såsom med myndigheter, nämndemän, parter och ombud samt media och allmänhet.
Vi söker dig som(Kvalifikationskrav)
Utbildning som Paralegal är ett krav.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbetsuppgifterna som registrator och har vana att arbeta i vårt verksamhetsstöd VERA.
Du har lägst 3-årig gymnasieutbildning på teoretisk linje, har god datorvana samt mycket goda språkkunskaper i svenska i såväl tal som skrift.
Du är ansvarstagande och har ett stort engagemang i ditt arbete, du sätter värde på att aktivt bidra till utvecklingen av verksamheten och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Vidare är du noggrann och flexibel samt har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du är van att planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Arbetstempot är ofta högt och för att trivas med arbetsuppgifterna bör du vara lugn och stabil samt ha god förmåga att hantera stress och kunna prioritera. Du företräder domstolen och måste kunna inge förtroende samt klara av olika personliga kontakter. Mycket stor vikt kommer läggas vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Ett varierande, utvecklande och ansvarsfullt arbete i en viktig och spännande verksamhet.
När Sveriges Domstolar rekryterar framtida medarbetare är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats och som har ett inkluderande synsätt. Det är också viktigt att vi hanterar alla som söker jobb hos oss rättvist och att vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Därför tillämpar vi kompetensbaserad rekrytering.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.