OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.
Har du erfarenhet av arbete som registrator vid statlig myndighet? Då kan du hos oss både använda och vidareutveckla din kompetens!
Vad ska du jobba med?
I rollen som registrator kommer dina arbetsuppgifter att omfatta:
• Öppning och avslutning av ärenden
• Du ansvarar för löpande diarieföring och genomför kvalitetskontroller av ärendehanteringen.
• Bevakning och hantering av myndighetsbrevlådorna, digitala och analoga.
• Kontakt med allmänheten och hantering av begäran och utlämnande av allmän handling. Stöd och service till verksamheten och rådgivning i frågor kring ärendehantering.
• Arbetet innefattar även andra uppgifter inom registratorsfunktionen, såsom akthantering och arkivläggning av diarieförda handlingar.
• Arbetet innefattar hantering av sekretessbelagda handlingar.
• Sveriges medlemskap i Nato ställer ytterligare krav på myndighetens informationshantering.
Som handläggare ingår även sedvanligt förekommande arbetsuppgifter som handläggare på myndigheten.
Vem söker vi?
Krav för anställningen:
• För uppdraget relevant utbildningsbakgrund.
• Erfarenhet av arbete som registrator vid statlig myndighet.
• Kunskaper i förvaltnings-, offentlighets- och sekretesslagstiftning.
Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss:
Mycket stor vikt läggs vid:
• Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande samt noggrann. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande.
• Goda kunskaper av arbete i ärendehanteringssystem.
• Goda kunskaper i MS Office, särskild MS Word.
• Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.
• Baskunskaper i engelska.
Stor vikt läggs vid:
• Diplomerad registrator eller högskoleutbildning i ärendehantering.
• Erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddsklassificerade handlingar.
Vad gör enheten?
Enheten för arkiv och registratur består av åtta medarbetare, fem i Solna och tre i Östersund. Enheten ansvarar för myndighetens arkiv och registratur. Enheten utreder bevarande och gallring samt ansvarar för myndighetens redovisning av allmänna handlingar genom diarieföring, arkivredovisning inkluderande klassificeringsstruktur och dokumenthanteringsplan. Därtill ansvarar även enheten för arkivvården. På enheten finns både registratorer och arkivarier som arbetar tätt ihop även om de huvudsakliga ansvars- och arbetsuppgifterna skiljer sig åt.
Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten?
Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund.
Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten
Om anställningen
Du kommer att anställas som handläggare med placering på vårt kontor i Solna. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse.
Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Britt-Marie Larson, telefon 010- 205 25 05.
Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22.
Läs mer om hur det är att jobba hos oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan till befattningen som registrator hos oss!
Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen.
Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan.
Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter.
Ansök senast 2024-10-16 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 03598-2024-2.1.1