OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en driven, serviceorienterad och noggrann registrator som vill bidra till trygghet och säkerhet i det svenska samhället? Då har vi ett arbete för dig!
Enheten för juridik och informationsförvaltning söker nu ytterligare en registrator som ska förstärka vårt team och delta i arbetet med att utveckla informationsförvaltningen.
Dina närmaste kollegor är våra två registratorer, vår handläggare för det centrala läkarhandlingsarkivet och två arkivarier.
Framför oss har vi spännande utmaningar där du kommer att vara en viktig del.
Dina arbetsuppgifter
I rollen som registrator kommer du att arbeta med att se till att myndighetens handlingar hanteras enligt gällande lagstiftning, vilket innebär hantering och diarieföring av inkommande och utgående handlingar. Därutöver kommer du att genomföra utbildningar och ta fram stödmaterial i form av till exempel handböcker och vägledningar som ska underlätta för våra användare. Du är dagligt stöd till handläggare inom hela myndigheten i frågor som rör vår informationshantering. Vi genomför också en del utvecklingsprojekt inom informationshantering där du förväntas bidra med din expertkunskap. Vi använder för närvarande Platina som ärendehanteringssystem.
Arbetsorten är Karlstad. Resor i arbetet kan förekomma.
Dina kvalifikationer
Arbetsuppgifterna kräver att du har:
- Utbildning som certifierad eller diplomerad registrator eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Några års erfarenhet av arbete som registrator
- Goda kunskaper i Offentlighet- och sekretesslagen
Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet från att ha arbetat i statlig verksamhet
- Kunskap om säkerhetsskyddslagen
- Erfarenhet av att arbeta med säkerhetsklassificerade handlingar
- Arbetat med utveckling inom informationshantering
- Arbetat med införande av nya ärendehanteringssystem
- Erfarenhet av att ha arbetat i flera olika ärendehanteringssystem
Dina personliga egenskaper
Dina personliga egenskaper är viktiga för oss och i den här rollen behöver du både kunna samarbeta och vara självgående. Du kommer med idéer och nya angreppssätt, och driver dina uppgifter och processer vidare genom att sätta igång aktiviteter och uppnå resultat. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt och kan snabbt anpassa dig när omständigheterna förändras. Du kommunicerar tydligt på svenska och kan förklara saker på enkelt och förståeligt sätt som är anpassat till målgruppen.
Om anställningen
Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som kan komma att inledas med provanställning.
Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör därför en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap, men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Vi välkomnar en mångfald av sökande med olika bakgrund och vi ser fram emot din ansökan. För att ansöka till oss behöver du inte skriva ett personligt brev. Vi har istället valt att fokusera på urvalsfrågor och ditt CV för en värderingsfri rekrytering.
Kontakta oss
Om du har frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Johan Rådman. Fackliga företrädare är Evelina Huldén Bergström, Saco-S, och Anders Thelin, OFR/S. Du når samtliga på telefonnummer 0771-24 40 30.
Välkommen med din ansökan senast den 4 november 2024
Om oss
Plikt- och prövningsverket är en expertmyndighet inom totalförsvarsområdet. Myndighetens huvuduppgifter är att mönstra och skriva in totalförsvarspliktiga till grundutbildning med värnplikt samt att bemanna krigsorganisationen. Åt andra myndigheter genomförs prövningar för urval för yrken och utbildningar med särskilda krav som handlar om trygghet och säkerhet i det svenska samhället.
Läs mer på pliktverket.se