OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen i Blekinge är en spännande arbetsplats. I vår roll som regeringens företrädare i länet ingår att arbeta med många olika frågor såsom miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde.
Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge är det nära till allt vilket gör det lätt att kombinera ett intressant arbete med bra boende och en aktiv fritid. Länsstyrelsen ligger i ett nybyggt hus intill vattnet i världsarvsstaden Karlskrona. Vi erbjuder utmanande arbetsuppgifter, en god arbetsmiljö, flextid och friskvård.
ARBETSUPPGIFTER
Som registrator hos oss på Länsstyrelsen i Blekinge kommer du att vara ”spindeln i nätet” när det gäller ärendehantering. Du ska arbeta med diarieföring, registrering, och arkivering av diarieförda handlingar och ärenden. Som specialist inom ditt område ska du även handleda och stötta våra handläggare vid registrering och komplettering av ärenden. Rollen som registrator handlar också till stor del om dokumentkontroll då handläggarna utför de flesta uppgifter kopplat till sina egna ärenden själva.
Arbetet sker i nära samarbete med länsstyrelsens arkivarie och registrator.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad registrator eller arkivarie. Du är noggrann och engagerad i ditt arbete. Det är viktigt att du har en god förmåga att kunna analysera, strukturera och prioritera information och ärenden du arbetar med. Ibland kan arbetstempot vara högt så stresstålighet är till din fördel.
Du kommer att ha mycket kontakt med de olika verksamheterna inom Länsstyrelsen men även med allmänheten vid utlämnande av allmänna handlingar. Därför är det viktigt att du har en förmåga att förmedla information och ge råd på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Att kunna utrycka sig i både tal och skrift på svenska och engelska är också viktigt i vår roll som statlig myndighet. Då du kommer att arbeta i ett team med andra kollegor är det viktigt att du kan samarbeta och vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Länsstyrelsen i Blekinge använder Platina som ärendehanteringssystem och Klara som arkivredovisningssystem. Erfarenhet av dessa program är meriterande men inget krav. Då Länsstyrelsen arbetar och strävar efter ett digitalt arbetssätt samt en ökad digitalisering av handlingar är det viktigt att du kan se dig själv som en drivande roll i den processen. Andra meriterande kunskaper och erfarenheter är arkivarbete inom den offentliga sektorn, hantering av allmänna handlingar och god kännedom om statlig förvaltning.
Då tjänsten är säkerhetsklassad är svenskt medborgarskap ett krav och registerkontroll kommer att göras.
ÖVRIGT
Vi vet att mångfald berikar och söker dig som kan komplettera vår arbetsgrupp och Länsstyrelsen som helhet med din kompetens, erfarenhet och personlighet.
Välkommen med din ansökan!