OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kustbevakningen är en myndighet under Justitiedepartementet som ansvarar för sjöövervakning och miljöräddningstjänst till sjöss. Dygnet runt, året om finns vi på plats längs Sveriges kust, där vi räddar, hjälper och övervakar.
Verksamheten omfattar bland annat miljöräddning, sjöräddning, brottsbekämpning, ordningshållning till sjöss samt tillsyn och kontroll. Genom nationellt och internationellt samarbete verkar myndigheten för en hållbar havsmiljö, ökad säkerhet till sjöss och för att minska gränsöverskridande brottslighet.
Kustbevakningen är en arbetsplats som präglas av samarbete och engagemang över områdesgränserna. Här finns engagerade medarbetare med varierande kompetenser vilket skapar en dynamisk arbetsplats med ständiga möjligheter att lära nytt. För att arbeta här är det viktigt att dina personliga värderingar överensstämmer med vår värdegrund; helhetssyn, välvilja och engagemang.
Kustbevakningen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter och rättigheter till alla.
Beskrivning
Kustbevakningen söker en registrator med placering på Rättsenheten vid Verksledningsstaben i Karlskrona.
Kustbevakningens rättsenhet har ett övergripande ansvar för myndighetens diarieföring och arkivfrågor och ger stöd och råd inom området till Kustbevakningens personal i övrigt. Rättsenheten ansvarar för Kustbevakningens allmänna diarium och i Karlskrona finns myndighetens huvudarkiv.
Arbetsuppgifter
Som registrator arbetar du med diarieföring av allmänna handlingar i Kustbevakningens diarieförings-, dokument- och ärendehanteringssystem (Platina) och deltar i den dagliga hanteringen av inkommande och utgående handlingar. Du ger råd och stöd i diarieföringsfrågor till personalen och har även en kvalitetsgranskande roll i dessa frågor. Du hanterar samtal från och ger service till allmänheten. Du kommer också att medverka i utvecklingen av dokument- och ärendehanteringen i Kustbevakningen. Även andra arbetsuppgifter kan förekomma, som exempelvis enklare arkivfrågor.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta som registrator inom offentlig förvaltning och goda kunskaper om lagar och förordningar som styr dokumenthanteringen inom offentlig förvaltning. Du har god datorvana, inom exempelvis Officepaketet och IT-system för diarieföring, dokument- och ärendehantering. Vi förutsätter att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i svenska samt goda baskunskaper engelska.
Det är meriterande om du har utbildning som diplomerad registrator eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Likaså om du har erfarenhet av diarieförings-, dokument- och ärendehanteringssystemet Platina eller motsvarande system. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att informera och lära ut samt erfarenhet av att medverka i verksamhetsutveckling.
Vidare söker vi dig som har en god samarbetsförmåga och servicekänsla. Du är noggrann, har en god pedagogisk förmåga, är ansvarstagande och van att arbeta självständigt. Du har lätt för att lära dig något nytt och förmågan att snabbt sätt dig in i nya verksamhetsområden och diarieförings-, dokument- och ärendehanteringssystem. Du har god förmåga att snabbt växla mellan olika arbetsuppgifter samt ett intresse av att utveckla verksamheten. När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
Villkor
Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tillträde snarast möjligt/enligt överenskommelse.
Tjänsteresor ingår i anställningen, både in- och utrikes.
För anställning krävs svenskt medborgarskap, körkort för personbil, drogtest samt säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen.
Kustbevakningen medverkar i utlandsuppdrag och internationella insatser. I anställningen ingår därför en skyldighet att tjänstgöra utomlands i de fall det krävs för verksamheten.
Övrigt:
För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Varbi för samtliga lediga jobb. Fyll i din ansökan så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Kustbevakningen är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i databasen. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen.
Inför rekryteringsarbetet har Kustbevakningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Regionchef NO Kenneth Neijnes
070-609 00 74
Enhetschef Jonatan Tholin
0455-353486
Räddningstjänstchef Bernt Stedt
0455-35 34 53
Avdelningschef Henrik Jonsson
0455-353497
Enhetschef Anders Hjelmberg
0455- 353625
Sektionschef Fredrik Tyrén
Sektionschef Carolina Carlsson
Tf enhetschef Metodutveckling sjöövervakning Cecilia Stenér
0455-353504
Enhetschef Ulrica Carlson
Enhetschef Henrik Lindell
070 3269909