OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag går cirka 1700 personer till arbetsplatsen Östhammars kommun för att leverera välfärd och utveckling så att vårt lokala samhälle kan fortsätta vara tryggt och attraktivt. Vi gör det tillsammans, med engagemang, ansvar och öppenhet. Det är vi stolta över.
Registraturen, bestående av kommunarkivarien och fyra registratorer varav en också är er teamledare, styr och stödjer Östhammars kommun i frågor som rör informationshantering, ärendehantering, registrering och arkiv för tjänstemannaorganisationen, kommunstyrelsen och nämnderna. Som medarbetare i registraturen befinner du dig i verksamhetsområde Kansli och Utveckling inom Sektor Verksamhetsstöd, centralt i kommunorganisationen.
Hos oss får du flexibla arbetstider och möjlighet till visst distansarbete. Du får förskottssemester, möjlighet att växla in din semesterersättning mot extra lediga dagar, friskvårdsbidrag och tjänstepension. När vi nu har kollegor som är på väg mot pension söker vi två nya stjärnor till vårt goa team. Vi hoppas att du ska vilja bli vår kollega när du läst färdigt annonsen - varmt välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Som registrator hos oss blir du en av spindlarna i nätet när det gäller ärendehanteringen - du är med från start till avslut i processerna som ofta är flera parallellt pågående. I arbetsuppgifterna ingår bland annat posthantering, diarieföring av inkomna, upprättade och utgående handlingar i vårt ärendehanteringssystem EDP Vision, bedömning av allmänna handlingar inklusive sekretessbedömningar vid utlämnanden, samt arkivering av handlingar. I rollen ingår också andra administrativa arbetsuppgifter som stödjer verksamheten.
Du kommer också fungera som ett stöd för kommunens övriga verksamheter i frågor som rör offentlighet och sekretess; teamet ger råd och stöd till chefer och handläggare inom kommunen, och utbildar internt i EDP.
För kontinuerlig kompetensutveckling och en mer omväxlande arbetsvardag har teamet tillsammans lagt upp ett arbetssätt som innebär att alla, under olika perioder enligt ett smidigt rotationsschema, hanterar samtliga sorters ärenden och handlingar och växlar mellan kvalificerade och mer rutinmässiga arbetsuppgifter, och teamet arbetar aktivt tillsammans för att säkerställa uppdaterade processer och rutiner för registraturen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är en lagspelare! Du uppskattar och förstår värdet i ett gott samarbete inom och mellan teamgränser samtidigt som du ser hur ditt individuella bidrag påverkar teamets välmående och leverans. Arbetet kräver att du kan ta dig an dina uppgifter självständigt och att du har en mycket god förmåga att ta egna initiativ. Du tar ansvar för vad du har på ditt bord, och för teamets uppgifter.
För denna tjänst önskar vi att du har en av arbetsgivaren bedömd relevant högskoleutbildning eller annan likvärdig kompetens som du förvärvat genom arbetslivserfarenhet eller utbildning. Du har goda kunskaper i Officepaketet och en väl utvecklad förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i kommunikation med kollegor i kommunen såväl som med externa parter och medborgare.
Det är meriterande om du har kunskap om offentlighets- och sekretesslagen, förvaltningslagen och arkivlagen. Detsamma gäller erfarenhet av registraturarbete eller arbete med dokument- och ärendehantering, gärna inom offentlig verksamhet. Vi arbetar i EDP Vision och vana av detta eller annat digitalt ärendehanteringssystem är även det meriterande.
ÖVRIGT
Östhammars kommun välkomnar alla sökande då vi eftersträvar blandade arbetsplatser och ser våra olikheter som en styrka och tillgång.
I den här rekryteringen har vi valt vilka kanaler vi vill synas i och undanber oss därför ytterligare erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp.
När du söker jobb hos oss ber vi dig söka digitalt för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan. Om du av någon anledning inte kan registrera din ansökan digitalt kan du skicka din ansökan märkt med referensnummer till:
Östhammars kommun
Sektor Verksamhetsstöd
Box 66
742 21 Östhammar