Registrator till Alvesta kommun

Registrator till Alvesta kommun

Arbetsbeskrivning

Alvesta kommun med drygt 20 000 invånare är en av södra Sveriges pärlor. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.

– Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
– Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar

Som registrator kommer du organisatoriskt tillhöra kommunledningsstaben vid kommunledningsförvaltningen. Kommunledningsstaben utgör stommen i kommunens övergripande administrativa arbete och har ett ansvar för ärendeberedning till kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och dess utskott, kultur- och fritidsnämnden, valnämnden med flera. Staben har vidare ansvar för kommunarkiv, att koncerngemensamma administrativa processer blir likvärdiga och implementerade i alla förvaltningar/bolag via nätverk med berörda, invånardialoger, genomföra utredningar på uppdrag av kommunledningen med mera.

ARBETSUPPGIFTER
En registrator arbetar med kvalificerad administration. Som registrator har du en central roll som ger dig en bred inblick och kännedom om kommunens olika verksamheter. Tjänsten innebär att du jobbar både strategiskt och operativt med dokumenthanteringsfrågor. Du kommer att tillsammans med kollegor ha ansvar för att utveckla de administrativa processerna så att de utgår från kommunens och medborgarnas behov. Vi erbjuder en tjänst där du får stora möjligheter att utveckla rollen som registrator.
Dina arbetsuppgifter i huvudsak:
- Ansvara för kommunens officiella e-postbrevlåda, vilket innebär att ta emot, distribuera och hantera allmänna handlingar
- Registrering och diarieföring av kommunstyrelsens inkommande och upprättade handlingar samt expediering av politiska beslut, i kommunens digitala dokument- och ärendehanteringssystem.
- Hantera förfrågningar angående uppgifter i diariet, utlämnande av allmänna handlingar och i förekommande fall sekretessbedömningar.
- Systemförvaltning av kommunens dokument- och ärendehanteringssystem Ciceron
- Utveckling av rutiner och arbetssätt beträffande dokumenthantering.
- Ge råd och stöd till handläggare i dokumenthanteringsfrågor.
- Arkivombud för kommunstyrelsen, säkerställer att ärenden avslutas och arkiveras i närarkiv samt överlämnas till kommunarkiv.
- Kommunstyrelsens kontaktperson för hantering av personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
- Sköta administrationen kring kommunens förtroendemannaregister och surfplattor till förtroendevalda
- Arbetsuppgifterna kan komma att utvecklas och förändras över tid.




KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har lämplig samhällsvetenskaplig högskoleutbildning. Erfarenhet från arbete i kommun med likartade arbetsuppgifter ser vi som meriterande. Meriterande är också om du är väl förtrogen med lagar och regelverk inom området. Du är noggrann och strukturerad, har en förmåga att hantera många uppgifter samtidigt och har lätt för att sätta dig in i nya arbetsuppgifter. Din administrativa förmåga är god och du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift. Du har en utpräglad servicekänsla och lätt för att samarbeta med kollegor och förtroendevalda. God datorvana och utvecklad förmåga att arbeta i grupp är en förutsättning för arbetet.

ÖVRIGT
Övrigt
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll
enligt 19 § Säkerhetsskyddslagen kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf. Personalchef Monica Sjölin
0472-152 20
Personalkonsult Frida Bratell
0472-15205
Kanslichef Lisa Åberg
0742-15024
IT-chef Lasse Johansen
0472-155 06
Personalassistent Sandra Erlandsson
0472 – 150 31

Sammanfattning

Besöksadress

Centralplan 1 Alvesta
None

Postadress

Centralplan 1
Alvesta, 34280

Liknande jobb


Registrator

Registrator

20 december 2024

Registrator till kanslienheten

Registrator till kanslienheten

20 december 2024

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

20 december 2024

Registrator till Socialförvaltningen

Registrator till Socialförvaltningen

19 december 2024