OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.
Vill du vara med och utveckla Arbetsmiljöverket som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Gillar du att arbeta i team och vill vara med och skapa förutsättningar för att myndigheten har en ändamålsenlig informationshantering? Då är vi nyfikna på att få veta mer om dig!
Ditt nya arbete
Som registrator kommer du, tillsammans med kunniga och engagerade kollegor, att i huvudsak arbeta med att ta emot, klassificera och diarieföra myndighetens allmänna handlingar. Det är dock en bred roll där även att sekretessbedöma och lämna ut allmänna handlingar är en viktig del i arbetet. Vidare ingår det i arbetet att ha kontakt med både allmänheten och myndighetens handläggare i frågor som rör myndighetens information.
Arbetet sker i stort sett helt digitalt i ett system anpassat för diarieföring och utlämnande. Det är ett arbete i förändring där den information som diarieförs kommer att kontrolleras i högre utsträckning framöver och det kommer även att införas mer automatiserade moment, vilket kommer att påverka registratorsrollen.
Du kommer arbeta i team där det aktuella inflödet av information styr hur arbetet läggs upp för dagen. Du förväntas också delta i andra aktiviteter inom enheten när så behövs och i perioder kan du komma att arbeta fokuserat på en del i ditt uppdrag.
Din bakgrund - krav:
Vi söker dig som har
• Akademisk examen om 120p enligt gamla systemet eller 180 hp enligt det nya, alternativt annan utbildning tillsammans med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Minst 1 års erfarenhet av arbete med informationshanteringsfrågor inom offentlig verksamhet.
• Mycket goda kunskaper om de regelverk som styr hanteringen av allmänna handlingar på en myndighet.
• Erfarenhet av arbete i digitalt diarieföringssystem.
• Mycket goda kunskaper i det svenska språket både muntligt och skriftligt.
För att lyckas i rollen ser vi att du är en trygg person som har förmåga att arbeta strukturerat och självständigt, bland annat genom att på egen hand kunna söka fram den information du behöver för att lösa en uppgift. Vidare är det viktigt att du har god samarbetsförmåga och ser styrkan i att arbeta tillsammans som ett team.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga kompetenser.
Det är meriterande om du har
• Erfarenhet av arbete med informationshantering vid en statlig myndighet.
• Erfarenhet av arbete som registrator.
• Erfarenhet av utlämnande av allmänna handlingar inklusive sekretessbedömning.
• Diplomerad registrator eller annan registratorsutbildning.
Mer om oss och den rollen
Vid Enheten för informationshantering, som tillhör avdelningen för juridik och informationshantering, arbetar vi med att registrera, hantera, lämna ut och bevara myndighetens information. Enheten utgörs av 18 medarbetare och leds av enhetschef Sara Tedebrand Frant. För Sara är det viktigt med tillit, god dialog och att man känner mening och sammanhang i sitt arbete. Enheten arbetar horisontellt och tillsammans.
Mer information om vår avdelning finner du på https://www.av.se/om-oss/organisation/juridik/ .
Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader.
Hos oss får du bidra i arbetet att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha balans mellan jobb, fritid och ha en hållbar arbetsmiljö, därför har vi flexibla arbetstider och ger möjlighet till distansarbete.
Mer om oss och våra förmåner finner du på https://www.av.se/om-oss/Jobba-hos-oss/vara-formaner-och-villkor/ .
Så rekryterar vi
Vår rekryteringsprocess grundar sig på kompetens och vi kommer därför att använda oss av en så kallad kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra denna process och därmed motverka diskriminering. Därför ber vi dig att svara på ett antal urvalsfrågor när du registrerar din ansökan och bifogar ditt CV.
För dig med skyddade personuppgifter vill Arbetsmiljöverket erbjuda en så säker ansökningsprocess som möjligt. Du bör inte ansöka digitalt eller genom mejl. Vi ber vi dig att kontakta Avdelningen för HR som kommer att guida dig vidare för en säker ansökningsprocess, telefon: 010-730 90 00.
Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss och därför välkomnar vi alla frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Kontakta rekryterande chef Sara Tedebrand Frant, sara.tedebrand.frant@av.se för frågor om tjänsten eller HR-partner Josefine Hjorth, josefine.hjorth@av.se för frågor om rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel 010-730 90 00.
Välkommen med din ansökan senast den 2024-02-14!