OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.
Diarienummer: 2022/020665
Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar i Sverige? Då kan detta vara något för dig!
Vi söker en registrator som, tillsammans med kunniga och engagerade medarbetare, ska arbeta med bl a diarieföring av inkommande handlingar till Arbetsmiljöverket och vid behov utlämnande av allmänna handlingar.
Arbetsmiljöverkets registratorsfunktion är en del av Enheten för informationshantering. Enheten är en del av den Juridiska avdelningen vid Arbetsmiljöverket och finns vid huvudkontoret i Solna.
Registratorsgruppen består idag av åtta personer som arbetar med registrering av inkommande handlingar till Arbetsmiljöverket. Inom enheten arbetar vi också med utlämnande av allmänna handlingar, arkivfrågor, förvaltning av vårt ärendehanteringssystem och dataskyddshandläggning. Vid enheten arbetar vi i team där daglig avstämning och gemensam schemaläggning är grunden för arbetet.
Vi arbetar också med ständiga förbättringar där du som enskild medarbetare har en viktig roll.
Ditt nya arbete
Du kommer att arbeta med diarieföring av allmänna handlingar samt kvalitetsuppföljning av det som diarieförs inom myndigheten. Vi arbetar i ärendehanteringssystemet Public 360.
Exempel på arbetsuppgifter:
• ta emot och öppna post och e-post ställd till Arbetsmiljöverket
• skanna, registrera (diarieföra) och bedöma inkomna handlingar
• besvara telefonförfrågningar från allmänheten
• ger råd och vägledning i diarieföringsfrågor till medarbetare och chefer
• är delaktig i registratorsgruppens utvecklingsarbete med att följa upp att myndigheten har en god kvalitet i registreringen
• arkivering av akter
• lämna ut allmänna handlingar
Vid enheten lär vi av varandra och andra vid enheten förekommande arbetsuppgifter kan förekomma. Vi värdesätter dialog och samarbete mycket högt och att trivas att arbeta i grupp är en förutsättning för att arbeta som registrator hos oss. Du är van att hålla ett högt tempo i ditt arbete utan att det påverkar kvalitén på det uppdrag du utför.
Kvalifikationskrav
Du ska ha:
• Högskoleutbildning om minst 180 hp inom samhällsvetenskap, humaniora eller andra för tjänsten relevanta områden
• Minst två års erfarenhet av arbete som registrator vid kommunal eller statlig myndighet
• Mycket goda kunskaper om det regelverk som styr hanteringen av allmänna handlingar
• Goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska
För att lyckas i uppdraget måste du vara systematisk, självgående och noggrann då du utför dina arbetsuppgifter. Du arbetar i ett högt tempo med ett arbetsresultat som håller hög kvalité. Du är serviceinriktad och har en god kommunikativ förmåga. Vi söker dig som tycker om att arbeta i grupp och samarbeta med andra kollegor.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av Public 360
• Arkivarieutbildning
• Registratorsutbildning eller är diplomerad registrator
• Erfarenhet av kvalitetsuppföljning av diarieföring
• Erfarenhet av sekretessbedömningar och utlämnande av allmänna handlingar
Mer om anställningen
Anställningen är ett vikariat på 6 månader med start i augusti 2022. Vikariatet kan eventuellt komma att förlängas och tjänsten är för närvarande placerad på Svetsarvägen 12 i Solna. Vi har individuell lönesättning. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida www.av.se.
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.
Om du har frågor
Kontakta oss på telefon 010-730 90 00.
Frågor om anställningen besvaras av rekryterande chef Sara Tedebrand Frant. Fackliga kontaktpersoner är för Saco Johanna Karhu Gjertz, för ST Anna Bergman Åberg och för SEKO Jenny Bengtsson. Samtliga nås via vår växel: 010-730 90 00
Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Välkommen med din ansökan senast den 1 maj 2022
Ansök genom att klicka på länken nedan.
Om avdelningen
Avdelningen för juridik svarar för stöd inom det juridiska området till Arbetsmiljöverkets avdelningar och till verksledningen för att dessa rättssäkert och effektivt ska kunna utföra sin myndighetsutövning och uppnå myndighetens mål. I uppgifterna ingår att biträda med juridisk kompetens i beredning av ärenden, förslag till föreskrifter och att ge ut verkets författningssamling. Avdelningen för verkets talan i domstol, handlägger klagomålsärenden om verkets myndighetsutövning, ärenden från EU-kommissionen, arbetstidsärenden och tillståndsärenden. Avdelningen svarar för registratur och dokumenthantering och handlägger begäran om att få ta del av allmänna handlingar.