OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Till enheten Information – och ärendehantering söker vi dig som är nyfiken och har stort driv, med kunskaper i dokument – och ärendehanteringssystem samt kunskap om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och registratur. Välkommen med din ansökan!
Om Energimyndigheten
Energimyndigheten leder samhällets omställning till ett hållbart energisystem. Vi bidrar med fakta, kunskap och analyser om tillförsel och användning av energi i samhället, och arbetar för en trygg energiförsörjning. Forskning om framtidens fordon och bränslen, förnybara energikällor och smarta elnät får stöd av oss. Vi stöttar också affärsutveckling som gör det möjligt att kommersialisera innovationer och ny teknik, och ser till att goda lösningar kan exporteras. Vi ansvarar för Sveriges officiella statistik på energiområdet, och hanterar elcertifikatsystemet och handeln med utsläppsrätter. Dessutom deltar vi i internationella klimatsamarbeten, och förmedlar fakta om effektivare energianvändning till hushåll, företag och myndigheter.
Energimyndigheten arbetar på uppdrag av regeringen och vi får våra uppdrag via myndighetsinstruktionen och årliga regleringsbrev. I regleringsbreven står bland annat vilka mål myndigheten ska uppnå, hur mycket pengar myndigheten har till sitt förfogande och hur dessa ska fördelas mellan myndighetens olika verksamheter. Uppdrag kan också komma från andra departement.
Tjänsten är placerad på enheten Information- och ärendehantering och här arbetar idag ca 10 personer inom bland annat registratur, arkiv och systemstöd. Verksamheten är under stark utveckling och förstärker nu med kompetens inom flera områden, och vi söker dig som vill vara delaktig i utvecklingen och som har ett driv att utveckla och förbättra verksamheten.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som registrator ingår bland annat att:
– Ge stöd, sekretess, ärendehantering och arkiv
– Diarieföra, ordna, förteckna, arkivera och vara behjälplig att gallra analoga och digitala handlingar
– Myndighetsövergripande e-posthantering
– Ha hand om den officiella e-postbrevlådan
– Lämna ut allmänna handlingar
– Vara behjälplig att genomföra gallringsutredningar
Din profil
Vi söker dig som har en aktuell eftergymnasial registratorsutbildning eller motsvarande utbildning som Energimyndigheten bedömer likvärdig. Vidare har du aktuell och relevant erfarenhet av liknande arbete i ärendehanteringssystem, exempelvis Public360 eller Iipax One. Du har kunskap om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och registratorsfunktion. Vidare har du goda kunskaper i Microsoft Office, inklusive teams, samt god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift.
Personliga egenskaper
För att lyckas och trivas i rollen ser vi att du är nyfiken, har intresse och vilja att förstå verksamheten samt har god förmåga att snabbt ta till dig information och lära dig nya system. Vi tror att du är strukturerad och har god förmåga att hantera och samordna stora mängder information. Vidare är du självgående och tar ansvar för dina arbetsuppgifter samtidigt som du samarbetar bra med andra på ett lyhört sätt. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Meriterande
• Högskoleutbildning eller motsvarande utbildning som arkivarie
• Erfarenhet av system för diarieföring och administration
• Relevant arbetslivserfarenhet inom statlig myndighet
Övrigt
Tjänsten är placerad vid huvudkontoret i våra nya fina lokaler i centrala Eskilstuna. Vi sätter värde på de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten.
Varaktighet/Arbetstid
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning.
Tillträde enligt överenskommelse.
Denna tjänst är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning med efterföljande registerkontroll kommer att genomföras före anställning, enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen.
Kontaktpersoner
För information om tjänsten, kontakta Maria Jöhnemark, enhetschef Information- och ärendehantering, tel. 016-544 24 29. För information om rekryteringsprocessen, kontakta rekryteringskonsult Anna Petersson på anna.petersson@jeffersonwells.se alt. 072-206 60 64.
Fackliga kontaktpersoner
Mikaela Sahlin, SACO-S, 016-544 20 97
Eva-Karin Magnusson, ST, 016-544 21 94
Välkommen med din ansökan senast 2022-11-27. Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår hemsida – märk då din ansökan med dnr 2022-013967.