OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Till enheten Information – och ärendehantering söker vi dig som är nyfiken och har stort driv, med flera års erfarenhet från arbete som registrator. Är du strukturerad och har förmåga att arbeta självgående? Då kan du vara den vi söker. Välkommen med din ansökan till en utvecklande tjänst i spännande arbetsmiljö!
Om verksamheten
Energimyndigheten leder samhällets omställning till ett hållbart energisystem. Vi bidrar med fakta, kunskap och analyser om tillförsel och användning av energi i samhället och arbetar för en trygg energiförsörjning. Vi ger bland annat stöd åt forskning om framtidens fordon och bränslen, förnybara energikällor och smarta elnät, samt stöttar affärsutveckling som gör det möjligt att kommersialisera innovationer och ny teknik. Vi ansvarar även för Sveriges officiella statistik på energiområdet, hanterar elcertifikatsystemet och handeln med utsläppsrätter samt deltar i internationella klimatsamarbeten, och förmedlar fakta om effektivare energianvändning till hushåll, företag och myndigheter.
Energimyndigheten arbetar på uppdrag av regeringen och får uppdrag via myndighetsinstruktionen och årliga regleringsbrev. I regleringsbreven står bland annat vilka mål myndigheten ska uppnå, hur mycket pengar myndigheten har till sitt förfogande och hur dessa ska fördelas mellan myndighetens olika verksamheter.
Tjänsten är placerad på enheten Information- och ärendehantering och här arbetar idag ca 15 personer inom bland annat registratur, arkiv och systemstöd. Verksamheten är under stark utveckling och förstärker nu med kompetens inom flera områden.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som registrator på myndigheten leder du det dagliga arbetet med registreringen av myndighetens administrativa handlingar. Du har ett funktionsansvar för arbetet inom registraturen och du ansvarar för att aktivt förbättra registreringen vid myndigheten, bl.a. genom interna utbildningar, upprättande av rutiner, underhåll och utveckling av diarieplanen, utlämnande av handlingar, upprätthållande av kompetenskraven hos dig själv och dina kollegor, omvärldsbevakning osv.
Din profil
Vi söker dig som har en eftergymnasial registratorsutbildning eller motsvarande utbildning som Energimyndigheten bedömer likvärdig. Vidare har du flerårig, aktuell och relevant erfarenhet av arbete som registrator inom offentlig verksamhet.
Du har erfarenhet av ärendehanteringssystem, exempelvis Public360 eller iipax One och har kunskap om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och registratorsfunktion. Vidare har du goda kunskaper i Microsoft Office, inklusive teams, samt god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift.
Följande erfarenheter är meriterande:
• Högskoleutbildning eller motsvarande erfarenhet som arkivarie/arkivarieassistent
• Erfarenhet från arbete med säkerhetsklassade handlingar
Personliga egenskaper
För att lyckas och trivas i rollen ser vi att du är nyfiken, driven och engagerad. Du har intresse och vilja att förstå verksamheten samt har god förmåga att snabbt ta till dig ny information. Du tar ett aktivt ansvar för ditt lärande samtidigt som du delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter för att öka kompetensen i organisationen, du vill arbeta för en hög tillgänglighet, korta handläggningstider och god kvalitet i registraturen. Vidare är du strukturerad och har god förmåga att hantera och samordna stora mängder information. Du självgående och tar ansvar för dina arbetsuppgifter samtidigt som du samarbetar bra med andra på ett lyhört sätt. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Tjänsten är placerad vid huvudkontoret i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna. Vi sätter värde på de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten.
Varaktighet/Arbetstid
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning.
Tillträde enligt överenskommelse.
Denna tjänst är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning med efterföljande registerkontroll kommer att genomföras före anställning, enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen.
Kontaktpersoner
För information om tjänsten, kontakta Anna Hellberg, Information- och ärendehantering, tel. 016-542 06 99. För information om rekryteringsprocessen, kontakta rekryteringskonsult Anna Petersson på anna.petersson@jeffersonwells.se alt. 072-206 60 64.
Fackliga kontaktpersoner
Mikaela Sahlin, SACO-S, 016-544 20 97
Eva-Karin Magnusson, ST, 016-544 21 94
Välkommen med din ansökan senast 2023-08-27. Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår hemsida - märk då din ansökan med diarienummer 2023-10331.