OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten för registratur
Enheten för registratur går en spännande och händelserik framtid tillmötes och behöver nu utöka sitt arbetslag med en registrator som har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Har du tidigare erfarenhet av arbete med registrering, ärendehantering, arkivering och utlämnande av allmän handling och vill arbeta med registrering, ärendehantering och informationsförvaltning? Då kan det här vara jobbet för dig!
Avdelningen för kansli styr och stödjer Uppsala kommun i frågor som rör informationshantering inklusive ärendehantering, registrering och arkiv för kommunstyrelsen och nämnderna. Uppsala kommun är inne i ett skede av stora förändringar och arbetar med att utveckla informationsförvaltningen. Vi förbereder för att övergången till en digital långsiktig hantering av information bättre ska möta framtidens utmaningar. Avdelningen för kansli består för närvarande av ca 85 medarbetare och arbetet sker i nära samarbete med kommunens olika nämnder och förvaltningar. Din arbetsplats blir i enheten för registratur som består av ca 20 medarbetare och men med speciellt stöd till det kommunala bolaget Uppsala kommun arenor och fastigheter AB.
Läs mer om vår verksamhet här: Uppsala kommun (http://www.uppsala.se)
Ditt uppdrag
Arbetet som registrator är händelserikt och omfattar bland annat ärendehantering, registrering, arkivering och utlämnande av allmän handling samt utbildning och råd och stöd till handläggare och chefer. Du kommer också ha rollen som arkivsamordnare för verksamheten och där ingår bland annat att ta fram styrdokument och att stödja och utbilda medarbetare i informationshantering.
Kontakt med medborgare ingår som en naturlig del i arbetet och du fungerar som ett stöd för verksamheten i frågor som rör offentlighet och sekretess. Tillsammans med övriga medarbetare inom enheten deltar du i det fortlöpande arbetet med att ta fram gemensamma rutiner och riktlinjer inom området. Uppsala kommun ligger i framkant med planer att införa en modern informationsförvaltning med fokus på bland annat digitalisering och e-förvaltning. Din närmaste chef kommer att vara enhetschef, som kommer att ge dig hjälp och stöd i arbetet.
Denna tjänst innefattar att som registrator och samordnare av arkivfrågor speciellt stödja det nybildade kommunala bolaget Uppsala Kommun arenor och fastigheter AB. Ett stort fokus ligger att samla bolagets informationshantering för en långsiktig och strategisk förvaltning. Fysisk placering varierar efter uppgifterna.
Din bakgrund
För att söka tjänsten behöver du ha utbildning i arkiv- och informationsvetenskap, statskunskap och juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Du har även erfarenhet av arbete med registrering, ärendehantering, arkivering och utlämnande av allmän handling samt arbete inom området informationsförvaltning i medelstor eller större organisation. Meriterande är registratorsutbildning. Det är även meriterande med erfarenhet från kommunalt bolag. Vi ser även att du har goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift samt goda datakunskaper. Vi ser det som meriterande om du har intresse av att utveckla rutiner och arbetssätt eller har erfarenhet av genomförande av utbildningar, arbete med att ta fram rutiner och riktlinjer, att ge stöd och rådgivning till handläggare och chefer, utlämnande av allmän handling, arbete inom registratur, arbete med sekretessprövningar samt arbetat hos ett kommunalt bolag.
Du har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Du är serviceinriktad, lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Vidare är du en person som är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete samt är tydlig och säkerställer att dina budskap når fram på rätt sätt. Sist men inte minst söker vi dig som har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Rikard Ek, enhetschef, 018-727 11 78
Fackliga företrädare:
DIK, Erik Önnevall, 018-727 21 85
Vision, Liselotte Ehn, 018-727 49 49
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi, upphandling och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, säkerhet och beredskap samt kansli. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43