Registrator till enheten för registratur

Registrator till enheten för registratur

Arbetsbeskrivning

Enheten för registratur

Enheten för registratur går en spännande och händelserik framtid tillmötes och behöver nu utöka sitt arbetslag med en registrator som har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Har du tidigare erfarenhet av arbete med registrering, ärendehantering, och utlämnande av allmän handling och vill arbeta och utvecklas inom informationsförvaltning? Då kan det här vara jobbet för dig!

Enheten för registratur styr och stödjer Uppsala kommun i frågor som rör informationshantering inklusive ärendehantering och registrering och arkiv för kommunstyrelsen och nämnderna. Uppsala kommun är inne i ett skede av stora förändringar och arbetar med att utveckla informationsförvaltningen. Vi förbereder för att övergången till en digital långsiktig hantering av information bättre ska möta framtidens utmaningar. Avdelningen för kansli består för närvarande av ca 85 medarbetare och arbetet sker i nära samarbete med kommunens olika nämnder och förvaltningar. Din arbetsplats blir i enheten för registratur som består av ca 25 medarbetare, vi sitter i stadshuset och har aktivitetsbaserat arbetssätt.

Ditt uppdrag
Arbetet som registrator mot UBN (utbildningsnämnden) är händelserikt och omfattar bland annat ärendehantering, registrering, arkivering och utlämnande av allmän handling samt utbildning och råd och stöd till handläggare och chefer. Kontakt med medborgare ingår som en naturlig del i arbetet och du fungerar som ett stöd för verksamheten i frågor som rör offentlighet och sekretess.

Tillsammans med övriga medarbetare inom enheten deltar du i det fortlöpande arbetet med att ta fram gemensamma rutiner och riktlinjer inom området.

Uppsala kommun ligger i framkant med planer att införa en modern informationsförvaltning med fokus på bland annat digitalisering och e-förvaltning. Din närmaste chef kommer att vara enhetschef, som kommer att ge dig hjälp och stöd i arbetet tillsammans med teamledare.

Din bakgrund
Krav för att söka tjänsten är att du har utbildning som registrator, utbildning i arkiv- och informationsvetenskap, statskunskap och juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Du har erfarenhet av arbete med registrering, ärendehantering, arkivering och utlämnande av allmän handling samt arbete inom området informationsförvaltning i medelstor eller större organisation.

Du måste också ha goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift, god kännedom om en myndighets ärende- och dokumenthantering, god kännedom om lagstiftning inom området, goda datakunskaper och kunskaper inom GDPR.
Vi ser det som meriterande om du har kunskaper i Public 360, intresse av digitalisering och teknikutveckling inom området samt intresse av att utveckla rutiner och arbetssätt. Har du erfarenhet av arbete med informationsförvaltning inom offentlig sektor, att ge stöd och rådgivning till handläggare och chefer samt arbete med digitaliseringsprojekt är det meriterande.

Du har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Du är kommunikativ och har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Vidare är du en person som har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.
Sist men inte minst söker vi dig som är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Britt-Marie Hafelt, enhetschef, 018-726 11 40

Fackliga företrädare:
DIK, Erik Önnevall, 018-727 21 85
Vision, Liselotte Ehn, 018-727 49 49

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, trygghet, säkerhet och beredskap, kansli samt enheten för omvärld och ledningsstöd. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att samordna och driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 maj 2022
  • Ansök senast: 23 maj 2022

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


Registrator

Registrator

20 december 2024

Registrator till kanslienheten

Registrator till kanslienheten

20 december 2024

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

20 december 2024

Registrator till Socialförvaltningen

Registrator till Socialförvaltningen

19 december 2024