Registrator till enheten för registratur

Registrator till enheten för registratur

Arbetsbeskrivning

Registraturen

Vill du bli en ny kollega till vårt härliga gäng på enheten för registratur? Har du erfarenhet av att jobba som registrator och att effektivisera arbetssätt? Vill du arbeta och utvecklas inom informationsförvaltning? Då kan det här vara jobbet för dig! Välkommen med din ansökan!

Enheten för registratur stödjer Uppsala kommun i frågor som rör informationshantering för nämnder, styrelser och bolag. Vi jobbar för att övergången till en digital långsiktig hantering av information bättre ska möta framtidens utmaningar. Enheten består av cirka 25 medarbetare.

Enheten för registratur ingår i avdelningen för kansli där även stadsarkivet och enheten för juridik samt enheten för nämndsekretariat ingår och totalt sett är vi cirka 85 medarbetare. Avdelningen har det strategiska ansvaret för att utveckla och effektivisera kommunens arbete kring ärenden och handlingar. Din arbetsplats blir i Uppsala kommuns stadshus och vi arbetar utifrån aktivitetsbaserat arbetssätt i moderna och nyrenoverade kontorslokaler i centrala Uppsala.

Ditt uppdrag
Arbetet som registrator är varierande och omfattar bland annat:

• Ärendehantering
• Diarieföring
• Posthantering
• Utlämnade av allmänna handlingar
• Sekretessprövningar
• Hantera förvaltningarnas funktionsbrevlådor
• Ordna, förteckna och arkivera diarieförda handlingar och ärenden

Kontakt med medborgare ingår som en naturlig del i arbetet, samt ge utbildning, råd och stöd till handläggare och chefer. Även vara ett stöd för verksamheterna i frågor som rör allmänna handlingar. Tillsammans med kollegor inom enheten deltar du i det fortlöpande arbetet med att ta fram gemensamma rutiner och riktlinjer inom området. Vi deltar i projekt tillsammans med andra enheter samt driver egna projekt.

Uppsala kommun ligger i framkant med planer att införa en modern informationsförvaltning med fokus på bland annat digitalisering och e-förvaltning. Din närmaste chef kommer att vara enhetschef, som kommer att ge dig hjälp och stöd i arbetet tillsammans med enhetens teamledare.

Din bakgrund
Vi söker dig som har registratorsutbildning eller arbetslivserfarenhet som registrator alternativt utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap.

Tjänsten kräver god kunskap inom informationssäkerhet och erfarenhet av arbete mot lagar såsom GDPR, arkivlagen och offentlighets- och sekretesslagen. Det är också viktigt att du har kunskaper om dokument- och ärendehanteringssystem och det är särskilt meriterande med kunskaper i Public360 och Visual Arkiv. Du ska även ha mycket goda kunskaper i MS Office och kunna kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som skrift.

Som person är du serviceinriktad, har förmåga till helhetssyn att se frågor i ett större perspektiv. Vidare är du en flexibel person som kan se möjligheter i förändringar. Du tar initiativ och sätter i gång aktiviteter för att uppnå resultat. Sist men inte minst är du strukturerad och kan prioritera mellan arbetsuppgifter.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Britt-Marie Hafelt, enhetschef, 018-726 11 40.

Facklig företrädare: Vision, Liselotte Ehn, 018-727 49 49.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 26 59.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, trygghet, säkerhet och beredskap, kansli samt enheten för omvärld och ledningsstöd. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att samordna och driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Bli en av oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-praktik/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 oktober 2022
  • Ansök senast: 31 oktober 2022

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


Registrator

Registrator

20 december 2024

Registrator till kanslienheten

Registrator till kanslienheten

20 december 2024

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

20 december 2024

Registrator till Socialförvaltningen

Registrator till Socialförvaltningen

19 december 2024