Registrator till informationsförvaltning i Stockholm

Registrator till informationsförvaltning i Stockholm

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en lagspelare till rättsavdelningen med placering vid informationsförvaltning i Stockholm. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor att utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 800 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.

Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom Polismyndigheten.
Rättsenheten i Region Stockholm består av en förvaltningsrättssektion, en rättstillämpningssektion och en informationsförvaltningssektion. Det är i den sist nämnda sektionen som registratur- och arkivfunktioner ingår. Registraturen är placerad på Kungsholmen samt i Flemingsberg och i Sollentuna.

ARBETSUPPGIFTER
Informationsförvaltning innebär ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster.
Som registrator är du ett viktigt verksamhetsstöd i Polismyndighetens hantering av allmänna handlingar. Du ansvarar för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring och är van vid digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem. Som registrator bedömer och hanterar du allmänna handlingar i enlighet med gällande bestämmelser. I rollen förväntas du tillsammans med övriga medarbetare ständigt kvalitetssäkra och förbättra diarieföringen av allmänna handlingar, samt med hjälp av din pedagogiska förmåga informera och stötta medarbetare i diarieföring i det allmänna diariet. Det finns möjlighet till utbildningsuppdrag. Datorn är ditt främsta arbetsverktyg.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att:
• delta i postöppningen
• fördela inkommande post och e-post
• diarieföra handlingar
• söka fram ärenden till medarbetare inom Polismyndigheten
• stödja medarbetare internt med din kompetens
• agera på förfrågningar från allmänheten, försäkringsbolag, andra myndigheter och massmedia vid begäran om att få ut allmänna handlingar
• tillsammans med övriga medarbetare ständigt kvalitetssäkra och förbättra diarieföringen av allmänna handlingar
• informera och stötta medarbetare i diarieföring i allmänna diariet
• bemanna telefonslingan för inkommande interna och externa samtal

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• gymnasieutbildning eller motsvarande
• för området relevant utbildning som exempelvis registratorsutbildning alternativt förvärvade erfarenheter som registrator som arbetsgivaren bedömer relevant
• mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift samt goda kunskaper i engelska både tal och skrift
• mycket god erfarenhet av IT-baserade ärende- och dokumenthanteringssystem

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• tidigare erfarenhet av registratorsarbete inom offentlig förvaltning
• god vana i Officepaketet
• minst 2 års erfarenhet i rollen som registrator
• kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och registratorsfunktionens ansvarsområden
• kunskap inom offentlighet och sekretesslagstiftning

Personliga egenskaper
För att bli framgångsrik i rollen som registrator behöver du vara en utpräglad lagspelare med intresse för att komplettera dina kollegor och bidra mot teamets uppsatta mål. Du har förmåga att se vad som behöver göras och tar ansvar för att driva dina processer framåt samt löser uppkomna frågor med ett stort engagemang och lösningsfokus. Tillfälliga arbetstoppar som uppstår löser du på ett balanserat sätt utan att eftersätta kvalitet eller arbetsmiljön för den delen. Vi arbetar med ständiga förbättringar i vardagen vilket innebär att du behöver vara intresserad av utveckling och förändring för att trivas hos oss.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Placeringsort: Flemingsberg, Stockholm
Uppdraget är tidsbegränsat, fn längst t o m 31 jan 2023, med möjlighet till eventuell förlängning.

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 13 mars 2022. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer C78501/2022 via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult, Maria Morfiadaki, maria.morfiadaki-papavramidi@polisen.se

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083

Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.

Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle

Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827

Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten, Rättsavdelningen
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 februari 2022
  • Ansök senast: 13 mars 2022

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Registrator

Registrator

20 december 2024

Registrator till kanslienheten

Registrator till kanslienheten

20 december 2024

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

20 december 2024

Registrator till Socialförvaltningen

Registrator till Socialförvaltningen

19 december 2024