Registrator till kanslienheten i Sigtuna kommun

Registrator till kanslienheten i Sigtuna kommun

Arbetsbeskrivning

Sigtuna. Du kanske tänker på den pittoreska staden vid Mälaren, den internationella mötesplatsen och handelsstaden med tusenåriga anor? Det är sant. Men idag är Sigtuna kommun så mycket mer. Här finns Märsta, Valsta, Rosersberg, Arlanda och en levande landsbygd. Än idag är Sigtuna en plats som välkomnar det internationella och mångkulturella. För vi vet att olikheter berikar. Hos oss möts människor, tankar, idéer, kulturer och företag. Hos oss möts dåtid och framtid, natur och stad, Sverige och världen. Varje år passerar många miljoner människor Sigtuna kommun via landets största flygplats. Men snarare än en plats att resa ifrån är det här en plats att komma hem till. Välkommen till Sigtuna kommun.

Kanslienheten är en del av kommunledningskontoret och vårt huvuduppdrag är att ha det övergripande ansvaret för kommunens information- och ärendehantering. Det gör vi genom att leda, samordna och ge stöd i processerna för arkiv, registratur, ärendeberedning, juridik och val. Kansliet ansvarar för registraturen för kommunfullmäktige, kommunstyrelse, valnämnd, barn- och ungdomsnämnden, äldre- och omsorgsnämnden samt individ- och familjeomsorgsnämnden.

ARBETSUPPGIFTER
Vi står inför ett spännande skede med implementering av digital posthantering som kommer leda till förändrade arbetssätt och utveckling av vår informationshantering. Tillsammans med övriga registratorer kommer du vara en nyckelperson i den här utvecklingsresan.

Du kommer inledningsvis att arbeta mot tre nämnder, men det kan komma att förändras. Din roll blir att ansvara för den centrala informationshanteringen, nämndsekreterarna på respektive förvaltning diarieför och expedierar ärenden som behandlas inom utskott och nämnd. Du kommer även ha ett nära samarbete med huvudregistrator och övriga registratorer inom organisationen.

Som registrator förvaltar du myndighetens viktigaste ledningssystem, diariet, genom att ansvara för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring. Arbetet omfattar sedvanliga registratoruppgifter som hantering, registrering och fördelning av inkomna handlingar, expediering, ansvar för utlämnande av allmänna handlingar, besvara förfrågningar samt förbereda slutbehandlade ärenden för arkivering.

Du upprättar och reviderar dokumenthanteringsplaner, arkivbeskrivningar och utvecklar rutiner kopplat till uppdraget.

I rollen ingår att ge stöd och utbilda tjänstepersoner så att informationshanteringen fungerar på ett effektivt och rättssäkert sätt.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap, offentlig förvaltning, eller annan utbildning som bedöms som likvärdig, till exempel diplomerad registrator, eller motsvarande arbetslivserfarenhet.

• några års erfarenhet att ha arbetat som registrator i en politisk styrd organisation och är van att arbeta i ett digitalt informations- och ärendehanteringssystem.

• god kunskap om de lagar och förordningar som styr hantering av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning. Det är en självklarhet att du ser kvalitet i att ha en god informationshantering.

Det är meriterande om du har kommunal arbetslivserfarenhet och erfarenhet av att arbeta i Lex.

Du är en person som:
• är strukturerad, tar egna initiativ, kan arbeta självständigt och är proaktiv. Dessutom tror vi att du kan identifiera och driva förbättrings- och utvecklingsmöjligheter samt att du ser förändringar som en möjlighet.

• samarbetar bra med andra människor, kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt och kan utrycka dig väl i tal och skrift på svenska.

• är trygg i din roll som registrator och trivs med att hålla en hög servicenivå med ett gott bemötande.

Stor vikt fästs vid personlig lämplighet. Vi söker någon som kompletterar vår grupp på kansliet och tror starkt på att mångfald och olikheter berikar.

ÖVRIGT
Intervjuer görs löpande så vänta inte med din ansökan!

Läs gärna mer om hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kanslichef Emma Kaumheimer
08-591 260 76

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sigtuna kommun, Kanslienheten
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 mars 2021
  • Ansök senast: 4 april 2021

Besöksadress

Södergatan 20 19585 Märsta
None

Postadress

Box 38, 19521 Märsta
MÄRSTA, 19585

Liknande jobb


JO söker en registrator

JO söker en registrator

25 november 2024

25 november 2024