OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Beskrivning
Vill du arbeta med förvaltning och utveckling av en av den offentliga förvaltningens viktigaste uppgifter? Har du tidigare erfarenhet av arbete med registrering, ärendehantering, och utlämnande av allmän handling.
Då har vi jobbet för dig!
Köpings kommun är i början av ett stort utvecklingsarbete där vi tar steg för steg mot en modernare dokument och ärendehantering, och där vi påbörjat arbetet för att övergången till en digital långsiktig hantering av information bättre ska möta framtidens utmaningar.
Kommunledningsförvaltningen söker nu dig som vill arbeta som registrator och som trivs i en roll där du får ta stort ansvar och egna initiativ för att uppnå resultat.
Kansliavdelningen är en del av kommunledningsförvaltningen och arbetar styrande och stödjande på en kommunövergripande nivå för Köpings kommun samt för vår egen förvaltning. Kansliavdelningen ansvarar för en mängd olika områden; informationshantering, ärendehantering, registrering och nämndadministration för kommunstyrelsen och kommunfullmäktige, strategiska infrastruktur-, kollektivtrafik- och fastighetsfrågor, kommunikation och digitalisering, med mera. Avdelningen leds av kanslichefen och består just nu av ett 10-tal medarbetare. Rollen är placerad direkt under kanslichef och din arbetsplats finns i Rådhusets vackra lokaler centralt i Köping.
Arbetsuppgifter
Att arbeta som registrator på kommunledningsförvaltningen innebär i första hand att arbeta med att bedöma, registrera och hantera allmänna handlingar i enlighet med gällande regelverk och interna bestämmelser. Du kommer även att fungera som ett stöd för verksamheten i frågor som rör dokumenthantering och offentlighet- och sekretess samt hantera och ge stöd vid utlämnande av allmän handling. Dessutom kommer du att arbeta med att ta fram gemensamma rutiner och riktlinjer för den kommungemensamma dokument- och ärendehanteringsprocessen tillsammans med övriga medarbetare på avdelningen. Du kommer således att arbeta brett med dokumenthantering både genom utveckling, implementering av regelverk och utbildning.
I tjänsten ingår även att vara vikarierande kommunsekreterare vid dennes frånvaro.
Kvalifikationer
Till den här tjänsten söker vi dig som har utbildning i arkiv- och informationsvetenskap, statskunskap, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Det är meriterande om du har utbildning som registrator eller arkivarie. För att trivas i rollen som registrator behöver du ha erfarenhet av arbete med registrering, ärendehantering, arkivering, utlämnande av allmän handling och arbete inom området dokumenthantering/informationshantering i offentlig förvaltning. Vidare ser vi det som en fördel om du även har erfarenhet av arbete med genomförande av utbildningar, att ge stöd och rådgivning till handläggare och chefer samt arbete med att ta fram rutiner och riktlinjer.
Du har goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift och god kännedom om aktuell lagstiftning inom området. Det är även positivt om du har kunskaper i w3d3.
Som person ser vi att du är självgående och ansvarstagande och att du trivs med att ta initiativ och starta upp aktiviteter för att nå resultat. Du har god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Sist men inte minst söker vi dig som är serviceinriktad, trygg, uppmärksam och flexibel i ditt bemötande.
Välkommen med din ansökan!
Villkor
Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.
Vår kommun
Köping ligger i Västra Mälardalen mellan Örebro, Västerås och Eskilstuna. Med våra 26 000 invånare är vi en lagom stor kommun där nära samarbeten blir möjliga. Att arbeta i kommunen är betydelsefullt och gör direkt skillnad i köpingsbornas vardag.
Köpings kommun har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.