Registrator till Rättsavdelningen med placering i Linköping

Arbetsbeskrivning

Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.


Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom Polismyndigheten.


Rättsenheten i region Öst består av tre förvaltningsrättsgrupper, en rättstillämpningsgrupp och en informationsförvaltningsgrupp i vilken ingår registratur- och arkivfunktioner.

ARBETSUPPGIFTER
Registrators arbetsuppgifter regleras i Polismyndighetens interna föreskrifter och allmänna råd om postbehandling och diarieföring samt i Rättsavdelningens riktlinjer för Registratorer


Som registrator kommer du att:

• bevaka och hantera informationsflöde till och från myndigheten (papperspost, e-post, fax, telefon, m.m.)
• ansvara för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring
• bedöma och hantera allmänna handlingar i enlighet med regelverket och interna bestämmelser
• hantera värdepost, inkomna anbud samt hemligt diarium
• göra sekretessbedömningar och lämna ut allmänna handlingar
• tillsammans med dina medarbetare ständigt förbättra kvalité på era arbetsuppgifter
• informera och utbilda övriga medarbetare i diarieföring av allmänna handlingar
• ta hand i övrigt förekommande arbetsuppgifter inom informationsförvaltningen


Tjänsteresor kan förekomma.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:

• gymnasieexamen
• goda kunskaper i Officepaketet
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska


MERITERANDE
Det är meriterande om du har:

• eftergymnasial utbildning inom området dokumenthantering
• erfarenhet av registratorsarbete och administration i offentlig förvaltning
• erfarenhet av digital dokument- och ärendehantering
• erfarenhet av att arbeta med ärendeprocesser
• goda kunskaper om de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet såsom Offentlighets- och sekretesslagen, Tryckfrihetsförordningen, Förvaltningslagen och Arkivlagen
• andra språkkunskaper utöver svenska och engelska


PERSONLIGA EGENSKAPER
Rollen som registrator ställer krav på att du är strukturerad, noggrann och ordningsam. Du trivs med att arbeta självständigt såväl som i grupp. Vidare ser vi att du är serviceinriktad, omdömesgill och ansvarstagande. Dessutom är du en problemlösare som har lätt för att ta egna initiativ.


Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Anställningsform: Vikariat fram till 15 juni 2018 med eventuell möjlighet till förlängning
Arbetsort: Linköping
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Så snart som möjligt.


Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.


Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083

Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.

Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle

Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827

Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten, Rättsavdelningen Stockholm
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tidsbegränsad anställning, upphör: 2018-06-15 .
  • Publicerat: 27 april 2017

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Registrator

Registrator

20 december 2024

Registrator till kanslienheten

Registrator till kanslienheten

20 december 2024

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

20 december 2024

Registrator till Socialförvaltningen

Registrator till Socialförvaltningen

19 december 2024