Registrator till Rättsenhet Nord med placering i Sundsvall

Arbetsbeskrivning

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Myndigheten är en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och organiseras i sju regioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.
Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom polismyndigheten.

Rättsenhet Nord består av cirka 70 medarbetare, varav 15 stycken återfinns inom region Nords Informationsförvaltningsgrupp. De flesta är arkivarier eller registratorer och finns placerade vid flera orter inom regionen.
Vi söker nu en registrator med placering vid Informationsförvaltningen/Rättsenhet Nord. Tjänsten är ett vikariat med start omgående till och med 2017-02-14 med möjlighet till förlängning. Tjänsten är placerad i Sundsvall.

Vänta inte med din ansökan då urval sker löpande.

ARBETSUPPGIFTER
Registratorns arbetsuppgifter är att
-ansvara för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring
-bedöma och hantera allmänna handlingar i enlighet med regelverket och interna bestämmelser
-delta i postöppning, fördela inkommande post och e-post, diarieföra handlingar m.fl. arbetsuppgifter inom informationsförvaltningens ansvarsområden
-göra sökningar och plocka fram ärenden till medarbetare inom Polismyndigheten och till allmänheten, försäkringsbolag, andra myndigheter, massmedia m.fl. som begär att få ut allmänna handlingar
-göra sekretessbedömningar och lämna ut allmänna handlingar
-tillsammans med övriga medarbetare ständigt förbättra diarieföringen av allmänna handlingar
-informera och utbilda medarbetare i diarieföring i allmänna diariet
-i övrigt förekommande arbetsuppgifter inom informationsförvaltningen

KVALIFIKATIONER
Utbildning
-gymnasieutbildning
-meriterande är om du har registratorsutbildning, diplomerad eller motsvarande
-meriterande är om du har utbildning i sekretesslagstiftning

Erfarenhet
-van användare av Office-paketet
-behärskar svenska och engelska i tal och skrift

Meriterande erfarenhet:
-erfarenhet av registratorsarbete och administration i offentlig förvaltning
-erfarenhet av digital dokument- och ärendehantering
-erfarenhet av att arbeta med ärendeprocesser
-kunskaper om de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet såsom Offentlighets- och sekretesslagen, Tryckfrihetsförordningen, Förvaltningslagen och Arkivlagen

Personliga egenskaper
Struktur, noggrannhet och ordningssinne är en förutsättning för ett professionellt utförande av arbetsuppgifterna. Du kan arbeta självständigt såväl som i grupp. Du är serviceinriktad, omdömesgill och ansvarstagande, har god problemlösningsförmåga och tar egna initiativ för att lösa de frågor som dyker upp. Du har god pedagogisk förmåga.

ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.


Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083

Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.

Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle

Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827

Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten, Rättsavdelningen Stockholm
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tidsbegränsad anställning, upphör: 2017-02-14 .
  • Publicerat: 28 juli 2016

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Attunda tingsrätt söker domstolsassistenter

Attunda tingsrätt söker domstolsassistenter

18 november 2024

15 november 2024