Registrator till Rättsenhet Syd med placering i Malmö

Arbetsbeskrivning

Informationsförvaltning innebär ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster. Den faktiska hanteringen av handlingar genom diarieföring och i arkiv utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättsenheter. Vidare ansvarar enheten för registerutdrag, nationell skanning och expediering samt registervård av misstankeregistret och belastningsregistret

ARBETSUPPGIFTER
Som registrator är du ett viktigt verksamhetsstöd i Polismyndighetens hantering av allmänna handlingar. Du ansvarar för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring och är van vid digital dokument- och ärendehantering. Som registrator ska du bedöma och hanterar du allmänna handlingar i enlighet med regelverket och interna bestämmelser. Du förväntas kunna hämta ut handlingar från närarkivet såväl som att sortera in handlingar. Du kommer ha ett nära samarbete med arkivarien och vid behov rycka in och stötta varandra samband vid exempelvis ledighet eller sjukdom.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara:
• att delta i postöppningen
• att fördela inkommande post och e-post
• att diarieföra handlingar
• att söka & plocka fram ärenden till medarbetare inom Polismyndigheten
• att agera på förfrågningar från allmänheten, myndigheter eller media vid begäran om att få ut allmänna handlingar
• att göra sekretessbedömningar och lämnar ut allmänna handlingar


KVALIFIKATIONER
Krav
Vi söker dig som har:
• eftergymnasial utbildning som myndigheten bedömer relevant
• erfarenhet av att administrera ärenden inom privat eller offentlig förvaltning
• god datavana
• goda kunskaper i engelska och svenska, både i tal och skrift
• kunskaper om Arkivlagen, PUL, Tryckfrihetsförordningen, Förvaltningslagen, Offentlighets- och sekretesslagen


Meriterande
• erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv, dokumenthantering och gallring
• erfarenhet av arkivförteckningssystem
• erfarenhet av utlämnande av allmänna handlingar både intern och externt
• erfarenhet av att arbeta i diarieförings- och ärendehanteringssystem inom offentlig förvaltning
• erfarenhet av Polisens IT-system Pär
• Körkort B


Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer stora krav på att du är/har:
• serviceinriktad och kan arbeta självständigt såväl i team
• noggrann och strukturerade
• mycket god samarbetsförmåga
• ansvarsfull

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vikariatet är på 6 månader

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.


Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083

Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.

Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle

Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827

Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten, Rättsavdelningen Stockholm
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Dagtid. Vikariat på 6 månader Tidsbegränsad anställning
  • Publicerat: 15 mars 2017

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Registrator

Registrator

20 december 2024

Registrator till kanslienheten

Registrator till kanslienheten

20 december 2024

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

20 december 2024

Registrator till Socialförvaltningen

Registrator till Socialförvaltningen

19 december 2024