OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten ersätter tidigare 21 fristående polismyndigheter, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium. Myndigheten har blivit en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.
Rättsavdelningen utövar Polismyndighetens rättsliga styrning och bistår med juridiskt stöd till hela Polismyndigheten. Vidare ansvarar avdelningen för hantering av allmänna handlingar samt för handläggning av förvaltningsä-renden
Rättsavdelningens Informationsförvaltningsenhet söker nu registrator med placering i Umeå.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsuppgifter
Registratorns arbetsuppgifter är att:
-ansvara för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring
-bedöma och hanterar allmänna handlingar i enlighet med regelverket och interna bestämmelser
-delta i postöppning, fördela inkommande post och e-post, diarieföra
handlingar m.fl. arbetsuppgifter inom informationsförvaltningens ansvarsområden
-göra sökningar och plocka fram ärenden till medarbetare inom
Polismyndigheten och till allmänheten, försäkringsbolag, andra myndigheter, massmedia m.fl. som begär att få ut allmänna handlingar
-göra sekretessbedömningar och lämna ut allmänna handlingar
-tillsammans med övriga medarbetare ständigt förbättra diarieföringen av
allmänna handlingar
-informera och utbilda medarbetare i diarieföring i allmänna diariet
-i övrigt förekommande arbetsuppgifter inom informationsförvaltningens verksamhetsområde
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
-gymnasieutbildning
-erfarenhet av registratorsarbete och administration i offentlig förvaltning
-erfarenhet av digital dokument- och ärendehantering och är van att arbeta med ärendeprocesser
-goda kunskaper i svenska och engelska
-goda kunskaper i Office-paketet
MERITERANDE
Det är meriterande om du har:
-registrator utbildning alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
-grundläggande kunskaper om de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet såsom Offentlighets- och sekretesslagen, Tryckfrihetsförordningen, Förvaltningslagen och Arkivlagen
-erfarenhet av diarieföring i Polismyndighetens allmänna diarium (PÄr), likaså erfarenhet av andra för ditt arbete som registrator relevanta digitala system vid Polismyndigheten
PERSONLIGA EGENSKAPER
Arbetsuppgifterna ställer krav på god samarbetsförmåga samt att du är strukturerad, noggrann och ordningsam. Vidare bör du vara serviceinriktad, omdömesgill och ansvarstagande, har god problemlösningsförmåga och tar egna initiativ för att lösa de frågor som dyker upp. Du är självgående och har förmågan att arbeta med flera olika arbetsuppgifter parallellt. Du har god pedagogisk förmåga. Vi kommer att lägga stor vikt vid de personliga
egenskaperna.
Anställningen kräver svenskt medborgarskap
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kommer att genomföras före anställning.
Facklig information lämnas av: Kent Svärd SACO, tfn 0722-212 750; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 563 87 10; Kent Söderlund, Fackförbundet ST, tfn 0722-212 750; Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-490 422