Registrator till Uppsala kommun

Registrator till Uppsala kommun

Arbetsbeskrivning

Registraturen

Nu söker vi en ny kollega till vårt härliga gäng på enheten registratur i Uppsala kommun! Har du erfarenhet av att jobba som registrator? Vill du arbeta tillsammans med oss och vara med på vår digitaliseringsresa? Välkommen med din ansökan!

Enheten för registratur stödjer Uppsala kommun i frågor som rör informationshantering för nämnder, styrelser och bolag. Vi jobbar för att övergången till en digital långsiktig hantering av information bättre ska möta framtidens utmaningar. Vi ingår i avdelningen för kansli där även stadsarkivet och enheten för juridik samt enheten för nämndsekretariat ingår och totalt sett är vi cirka 85 medarbetare. Avdelningen har det strategiska ansvaret för att utveckla och effektivisera kommunens arbete kring ärenden och handlingar.

Anställningen är på enheten registratur och tjänsten som registrator är mot räddningsnämnden med placering på brandförsvaret, Almungevägen. Du kommer emellanåt även vara i Uppsala kommuns stadshus och där arbetar vi utifrån aktivitetsbaserat arbetssätt.

Ditt uppdrag
Arbetet som registrator är varierande och omfattar bland annat:

• diarieföring
• ärendehantering
• utlämnade av allmänna handlingar
• sekretessprövningar
• posthantering
• hantering av förvaltningens funktionsbrevlåda
• arkivuppgifter såsom bland annat att ordna, förteckna och arkivera diarieförda handlingar och ärenden.


Kontakt med medborgare ingår som en naturlig del i arbetet, samt ge utbildning, råd och stöd till handläggare och chefer. Du kommer även vara ett stöd till verksamheten i frågor som rör allmänna handlingar.
Tillsammans med kollegor inom enheten deltar du i det fortlöpande arbetet med att ta fram gemensamma processer, rutiner och riktlinjer inom området. Vi driver egna projekt samt deltar i projekt tillsammans med andra enheter.

Din bakgrund
Vi söker dig som har registratorsutbildning, utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller har erfarenhet av arbete som registrator. För att lyckas i arbetet behöver du ha erfarenhet av arbete mot lagar såsom GDPR, arkivlagen samt offentlighets- och sekretesslagen. Du behöver även ha god kunskap inom informationssäkerhet, kunskaper inom dokument- och ärendehanteringssystem samt goda kunskaper i MS Office. Arbetet kräver att du kan kommunicera obehindrat på svenska såväl i tal som skrift. Det är en fördel om du har kunskaper i Public360 och Visual Arkiv.

Som person är du serviceinriktad, lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Vidare är du strukturerad och kan prioritera mellan arbetsuppgifter. Jobbet passar dig som är en flexibel person och kan se möjligheter i förändringar. Sist men inte minst tar du initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Britt-Marie Hafelt, enhetschef, 018-726 11 40.

Facklig företrädare: Vision Liselotte Ehn, 018-727 49 49.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, trygghet, säkerhet och beredskap, kansli samt enheten för omvärld och ledningsstöd. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att samordna och driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Bli en av oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-praktik/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 november 2022
  • Ansök senast: 4 december 2022

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


Registrator

Registrator

20 december 2024

Registrator till kanslienheten

Registrator till kanslienheten

20 december 2024

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

20 december 2024

Registrator till Socialförvaltningen

Registrator till Socialförvaltningen

19 december 2024