Registrator till Uppsala kommun

Registrator till Uppsala kommun

Arbetsbeskrivning

Registraturen

Nu söker vi en ny kollega till vårt härliga gäng på enheten för registratur! Har du erfarenhet av att jobba som registrator och med arkivsamordning? Vill du arbeta och utvecklas inom informationsförvaltning? Då kan det här vara jobbet för dig! Välkommen med din ansökan!

Enheten för registratur stödjer Uppsala kommun i frågor som rör informationshantering för nämnder, styrelser och bolag. Vi jobbar för att övergången till en digital långsiktig hantering av information bättre ska möta framtidens utmaningar.

Enheten för registratur ingår i avdelningen för kansli där även stadsarkivet och enheten för juridik samt enheten för nämndsekretariat ingår och totalt sett är vi cirka 85 medarbetare. Avdelningen har det strategiska ansvaret för att utveckla och effektivisera kommunens arbete kring ärenden och handlingar. Din arbetsplats blir i Uppsala kommuns stadshus och vi arbetar utifrån aktivitetsbaserat arbetssätt i moderna och nyrenoverade kontorslokaler i centrala Uppsala.

Ditt uppdrag
Arbetet som registrator är varierande och omfattar bland annat:

• diarieföring
• posthantering
• utlämnade av allmänna handlingar
• sekretessprövningar
• hantera förvaltningarnas funktionsbrevlådor
• stöd gällande arkivsamordning
• ordna, förteckna och arkivera diarieförda handlingar och ärenden.

Kontakt med medborgare ingår som en naturlig del i arbetet, samt ge utbildning, råd och stöd till handläggare och chefer. Även vara ett stöd för verksamheterna i frågor som rör allmänna handlingar. Tillsammans med kollegor inom enheten deltar du i det fortlöpande arbetet med att ta fram gemensamma rutiner och riktlinjer inom området. Vi deltar i projekt tillsammans med andra enheter samt driver egna.

Uppsala kommun ligger i framkant med planer att införa en modern informationsförvaltning med fokus på bland annat digitalisering och e-förvaltning. Din närmaste chef kommer att vara enhetschef, som kommer att ge dig hjälp och stöd i arbetet tillsammans med enhetens teamledare.

Din bakgrund
Vi söker dig som har registratorsutbildning eller arbetslivserfarenhet som registrator samt utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap. För att lyckas i arbetet behöver du ha erfarenhet av arkivsamordning och av arbete mot lagar såsom GDPR, arkivlagen samt offentlighets- och sekretesslagen. Det är en fördel om du har erfarenhet av arbete mot lagrummen LSS och/eller SoL. Arbetet kräver att du kan kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som skrift. Du behöver ha god kunskap inom informationssäkerhet, kunskaper om dokument- och ärendehanteringssystem samt mycket goda kunskaper i MS Office. Det är även meriterande om du har kunskaper i Public360 och Visual Arkiv.

Som person är du serviceinriktad och har förmåga till helhetssyn att se frågor i ett större perspektiv. Vidare är du en flexibel person som kan se möjligheter i förändringar. Du tar initiativ och sätter i gång aktiviteter för att uppnå resultat. Sist men inte minst är du strukturerad, kan prioritera mellan arbetsuppgifter och trivs med att jobba i team.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Britt-Marie Hafelt, enhetschef, 018-726 11 40.

Facklig företrädare: Vision, Liselotte Ehn, 018-727 49 49.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, trygghet, säkerhet och beredskap, kansli samt enheten för omvärld och ledningsstöd. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att samordna och driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Bli en av oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-praktik/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 januari 2023
  • Ansök senast: 31 januari 2023

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


JO söker en registrator

JO söker en registrator

25 november 2024

25 november 2024

Attunda tingsrätt söker domstolsassistenter

Attunda tingsrätt söker domstolsassistenter

18 november 2024