OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Registraturen
Nu söker vi en ny kollega till enheten registratur! Vi är ett härligt gäng med bra sammanhållning! Har du tidigare erfarenhet av arbete med diarieföring, arkivsamordning samt vill arbeta och utvecklas inom informationsförvaltning? Välkommen med din ansökan!
Enheten för registratur ingår i avdelningen för kansli där även enheterna juridik, nämndsekretariat, omvärld och ledningsstöd samt stadsarkivet ingår. Avdelningen ansvarar för stöd till hela kommunkoncernen inkl. kommunala bolag, råd, stiftelser och samordningsförbundet i Uppsala län genom att vi samordnar och skapar förutsättningar för de förtroendevalda, förvaltar och tillgängliggör kommunens information och ger stöd till kommunkoncernens verksamheter.
Din arbetsplats blir i Uppsala kommuns stadshus och vi arbetar utifrån aktivitetsbaserat arbetssätt i moderna kontorslokaler i centrala Uppsala.
Ditt uppdrag
Arbetet som registrator/arkivsamordnare omfattar bland annat diarieföring, ärendehantering, utlämnande av allmänna handlingar, sekretessbedömningar samt hantering av post och funktionsbrevlådor. Det ingår även arkivering med att ordna, förteckna och arkivera diarieförda handlingar och ärenden, samt vara ett stöd gällande arkivsamordningen för verksamheten. I arkivsamordnaruppdraget ger du stöd till arkivredogörare hos förvaltningarnas olika enheter. Utöver allmän vägledning i olika arkivfrågor kan det handla om att exempelvis ge stöd i hur man läser och tolkar informationshanteringsplaner, hur man upprättar ett gallringsprotokoll och stöd i de olika stegen vid leveranser av material till Uppsala Stadsarkiv.
Som en naturlig del av arbetet ingår kontakt med medborgare och att även att ge utbildning, råd och stöd till handläggare och chefer.
Uppsala kommun ligger i framkant med planer att införa en modern informationsförvaltning med fokus på bland annat digitalisering och e-förvaltning. En av våra teamledare kommer att ge dig hjälp och stöd tillsammans med kollegorna i teamet.
Din bakgrund
Krav för att söka tjänsten är att du har utbildning i arkiv- och informationsvetenskap, registratorsutbildning eller annan arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer är relevant för tjänsten. För att lyckas i arbetet behöver du ha erfarenhet av arkivsamordning och av arbete mot lagar såsom GDPR, arkivlagen samt offentlighets- och sekretesslagen. Arbetet kräver att du kan kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som skrift. Du behöver ha god kunskap inom informationssäkerhet, kunskaper om dokument- och ärendehanteringssystem samt mycket goda kunskaper i MS Office.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv enligt allmänna arkivschemat, har arbetat med framtagande av styrdokument som t.ex. informationshanteringsplan eller beskrivning av allmänna handlingar och har kunskaper i Public360 och Visual Arkiv.
Som person är du serviceinriktad och har förmåga att se frågor i ett större perspektiv. Vidare är du en flexibel person som kan se möjligheter i förändringar. Du tar initiativ och sätter i gång aktiviteter för att uppnå resultat. Sist men inte minst är du strukturerad, kan prioritera mellan arbetsuppgifter och trivs med att jobba i team.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Britt-Marie Hafelt, enhetschef, 018-726 11 40.
Facklig företrädare: DIK, Victor Trollsås, 018-726 06 67 Vision, Liselotte Ehn, 018-727 49 49.
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 6824.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, trygghet, säkerhet och beredskap, kansli samt enheten för omvärld och ledningsstöd. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att samordna och driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.
Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43